Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji budowy nowej trasy tramwajowej od pętli Czerwone Maki w kierunku węzła przy autostradzie A4. Prace planistyczne – wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej – potrwają niemal dwa lata.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji rozbudowy ul. Bunscha i budowy ul. Humboldta wraz z budową linii tramwajowej oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Opracowanie będzie stanowiło podstawę do późniejszego opracowania dokumentacji projektowej w celu wykonania budowy/rozbudowy ul. Bunscha, ul. Humboldta i ul. Skotnickiej.
Wykonawca będzie musiał przygotować minimum trzy warianty wykonania rozbudowy. Zamówienie obejmuje 1,4-km odcinek Bunscha, ok. 1,3-km odcinek Humboldta, a także ok. 1-km odcinek Skotnickiej do węzła autostradowego A4 Kraków – Skawina, ok. 1-km odcinka Skotnickiej od węzła autostradowego A4 Kraków – Skawina do obwodnicy Skawiny. Ciąg ulic Bunscha, Humboldta Skotnicka ma być wybudowany w standardzie GP – dwie jezdnie po dwa pasy (obecnej na większości odcinka jest jedna jezdnia). Realizacja zadania nie może wiązać się ze "zwiększeniem udziału ruchu samochodowego w podziale zadań przewozowych". Ulica Skotnicka, w jednym z wariantów, miałaby zostać rozbudowana, a w drugim wariancie poprowadzona w nowym śladzie od autostrady A4 do obwodnicy Skawiny. Przewidziano wydzielone pasy autobusowe doprowadzone do pętli tramwajowej. Na całej długości wymagane są też dwukierunkowe, dwustronne i oświetlone drogi dla pieszych i rowerzystów.
W I wariancie założono budowę linię tramwajowej wzdłuż ulic Bunscha, Humboldta, Skotnickiej – lub w zmodyfikowanym przebiegu, jeżeli będzie to uzasadnione na podstawie przeprowadzonych przez wykonawcę analiz korytarzowych. Pętlę autobusowo-tramwajową z parkingiem przewidziano w rejonie węzła autostradowego A4 Kraków – Skawina. Jeden podwariant ma zakładać pętlę po wschodniej stronie węzła, a drugi podwariant – po zachodniej. Natomiast w II wariancie założono pętlę wcześniej, w rejonie rozjazdu dla przyszłej linii tramwajowej w kierunku osiedla Kliny, po zachodniej stronie terenów Szpitala Klinicznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie. Parking przesiadkowy w tym wariancie może znaleźć się przy pętli albo w innym miejscu po trasie.
Wjazd na pętlę Czerwone Maki ma być przewidziany z obu stron (zarówno od strony Bobrzyńskiego, jak i Bunscha). Pojemność i funkcjonalność pętli nie może być zmniejszona, a wykonawca ma przedstawić rozwiązanie zapewniające integrację przystanków w ramach węzła. Dalej torowisko ma przebiegać w pasie drogowym, poza jezdnią. W miejscach, w których jest to możliwe i zasadne, autorzy mają, w ramach wariantowania, przewidzieć wspólne pasy autobusowo-tramwajowe. W obu wariantach należy przewidzieć możliwość wydłużenia trasy tramwajowej do Skawiny. Przewidziano także, w ramach podwariantu, pełny rozjazd torowy w kierunku os. Kliny. Zakładana prędkość tramwajów nie może być mniejsza niż 70 km/h.
mat. ZIM KrakówTermin składania ofert mija 22 marca. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz gwarancja (40%). Na wykonanie całego zamówienia przeznaczono 20 miesięcy. Koncepcja ma być gotowa w ciągu 10 miesięcy i w tym czasie wykonawca ma też złożyć w imieniu miasta wniosek o decyzję środowiskową. Kolejne 10 miesięcy przewidziano na jej uzyskanie.