Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków: Strefa ograniczonego ruchu na Kazimierzu zgodna z prawem. Będzie ich więcej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków: Strefa ograniczonego ruchu na Kazimierzu zgodna z prawem. Będzie ich więcej?
fot. Jar.cuirus, lic. CC A-SA 3.0 Poland
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że miasto – wbrew twierdzeniom wojewody małopolskiego – miało prawo wprowadzić na Kazimierzu strefę ograniczonego ruchu z dopuszczeniem wjazdu mieszkańców. – Mamy potwierdzenie, że nasze działania były słuszne. Zostawiamy jednak na Kazimierzu strefę czystego transportu – podkreśla Bartosz Piłat z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Jak zarazem zapewnia, zwycięstwo miasta nie jest wyłączniesymboliczne: orzeczenie sądu daje miastu dodatkowe narzędzia i pozwala na powrót do dyskusji o tym, jak kształtować ruch w ścisłym centrum.

W czerwcu wojewoda małopolski wydał nakaz zniesienia strefy ograniczonego ruchu na krakowskim Kazimierzu. Piotr Ćwik uznał, że jest ona niezgodna z obowiązującymi przepisami. Jak przekonywał, drogi publiczne „nie są budowane i utrzymywane na wyłączność jednej grupy użytkowników czy samorządu terytorialnego, ale w interesie wszystkich uczestników ruchu, którzy mają takie samo prawo do ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem”, dlatego też powinny być ogólnodostępne. Ewentualne ograniczenia powinny mieć więc charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Wojewoda stwierdził, że w przypadku krakowskiej strefy dochodziło do dyskryminacji ze względu na miejsce zamieszkania.

Kraków, w związku z decyzją wojewody, postanowił skorzystać z przepisów nowej ustawy o elektromobilności i zastąpić uchyloną strefę ograniczonego ruchu strefą czystego transportu. Formalnie, w myśl ustawy, powinna ona ograniczać dostęp pojazdów spalinowych, ale miasto wprowadziło szereg wyjątków – m.in. dla mieszkańców i przedsiębiorców. Tym samym w rzeczywistości Kraków, wprowadzając strefę czystego transportu, osiągnie podobny efekt jak przy uchylonej strefie ograniczonego ruchu (miasto wprowadziło bowiem wiele ograniczeń – m.in. dla mieszkańców). 

Jednocześnie magistrat odwołał się od decyzji wojewody ws. zniesienia strefy ograniczonego ruchu. – Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał nam rację. Mieliśmy prawo wprowadzać ograniczenia na Kazimierzu. Mamy potwierdzenie, że nasze działania były słuszne – mówi Bartosz Piłat z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Jednocześnie WSA uznał, że miasto może wydawać całoroczne "wjazdówki" do takich stref.

Pomimo przychylnej decyzji sądu I instancji Kraków pozostawia jednak nowo uchwaloną strefę czystego transportu. – Traktujemy to w kategorii zbierania doświadczeń. Będziemy w stanie dowiedzieć się, jak taka strefa działa w praktyce, tym bardziej, że na małym obszarze bezpieczniej takie rzeczy sprawdzać. W zależności od wyników będziemy decydować co dalej – wyjaśnia Piłat.

Zwycięstwo Krakowa nie ma wyłącznie charakteru symbolicznego. – Orzeczenie sądu jest istotne w sprawie idei tworzenia tzw. super-bloków, czyli wielu stref ograniczonego ruchu z dopuszczeniem wjazdu mieszkańców – zauważa Bartosz Piłat. W przyszłym roku miasto chce powrócić do dyskusji o zmianach w organizacji ruchu. Uchwalane mają być m.in. nowe stawki za parkowanie. Niewykluczone też, że strefa czystego transportu będzie rozszerzana. – Nie da się ukryć, że jeśli chcemy osiągnąć realny efekt czystego powietrza, to obszar takiej strefy powinien być większy. Musimy jednak postępować odpowiedzialnie i zdobyć wpierw różne doświadczenia – podkreśla przedstawiciel ZDMK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Mobilność

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Roman Czubiński 07 września 2023

Krakowski Kazimierz znów będzie strefą ograniczonego ruchu

Prawo & Finanse

NSA: Ograniczenia w ruchu na krakowskim Kazimierzu zgodne z prawem

Prawo & Finanse

NSA: Ograniczenia w ruchu na krakowskim Kazimierzu zgodne z prawem

inf. prasowa, oprac. wu 28 listopada 2019

Bydgoszcz. Biskup: Strefa piesza narusza wolność Kościoła

Przestrzeń

Madryt. Po zawieszeniu strefy bez aut korki zatamowały miasto

Przestrzeń

Zobacz również:

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Mobilność

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Roman Czubiński 07 września 2023

Krakowski Kazimierz znów będzie strefą ograniczonego ruchu

Prawo & Finanse

NSA: Ograniczenia w ruchu na krakowskim Kazimierzu zgodne z prawem

Prawo & Finanse

NSA: Ograniczenia w ruchu na krakowskim Kazimierzu zgodne z prawem

inf. prasowa, oprac. wu 28 listopada 2019

Bydgoszcz. Biskup: Strefa piesza narusza wolność Kościoła

Przestrzeń

Madryt. Po zawieszeniu strefy bez aut korki zatamowały miasto

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5