Mieszkańcy skorzystają z terenu o powierzchni 20 000 m² uzyskanego dzięki budowie kolejowych estakad w centrum Krakowa. PKP PLK podpisały właśnie z miastem umowę dzierżawy terenu. To przestrzeń odpowiadająca powierzchni niemal trzech boisk piłkarskich. Zgodnie z raportem z konsultacji społecznych z mieszkańcami oraz ustaleniami z PKP PLK w miejscu starych nasypów kolejowych pojawią się ciągi pieszo-rowerowe, dużo zieleni oraz miejsca wypoczynku i rekreacji dla osób w każdym wieku.
PLK podpisały umowę z krakowskim Zarządem Zieleni Miejskiej na dzierżawę pierwszego terenu pod estakadą wzdłuż ul. Blich. Będą tam trasy dla pieszych i rowerzystów, zieleń i strefy do wypoczynku, zabaw i spotkań. – Podpisywana dziś umowa to dowód na to, że kolejowe inwestycje nie tylko skracają czas przejazdów, zwiększają komfort podróży i likwidują wykluczenie komunikacyjne, ale również korzystnie zmieniają warunki życia w Krakowie. Dzięki inwestycjom rządowym mieszkańcy zyskają atrakcyjne miejsca do spędzania wolnego czasu – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Pierwsza taka umowaTo jedno z pierwszych porozumień, które zakłada warstwowy podział przestrzeni użytkowej. – Umowa dzierżawy dotyczy pierwszego odcinka tego terenu, wzdłuż ulicy Blich, od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej. Dzięki temu będziemy go mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego, tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach. Mamy już koncepcję zagospodarowania, teraz będziemy skupiali się na wszelkich uzgodnieniach, w tym konserwatorskich. Prace w terenie ruszą w przyszłym roku – zapowiada prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Umowa będzie obowiązywać od 1 lipca przez 10 lat. W tym czasie samorząd będzie zobowiązany do urządzenia i utrzymania terenu pod obiektami kolejowymi. Kolejne obszary będą przekazywane przez PLK etapami, wraz z postępem prac budowlanych. – Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych pozytywnie zmieniają Kraków. Nowe estakady, mosty i wiadukty tworzą warunki do lepszych podróży, dynamicznego rozwoju połączeń kolejowych nie tylko w regionie. Efektywnie wykorzystujemy środki unijne, aby kolej była atrakcyjnym, ekologicznym środkiem transportu – powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu spółki.
W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach są budowane dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich. Z terenu będą korzystać krakowianie.
Park KolejowyGłównym założeniem projektu jest stworzenie nowej zielonej przestrzeni publicznej – parku Kolejowego. W projekcie zapewniono ciągłość połączenia zarówno pieszego, jak i rowerowego wzdłuż inwestycji kolejowej. Zgodnie z wolą mieszkańców, wyrażoną podczas konsultacji społecznych, park podzielono na strefy funkcjonalne, zachowując przy tym maksymalny udział zieleni. Sposób zagospodarowania terenu różni się w zależności od zastanych czynników przestrzenno-architektonicznych, takich jak: wysokość filarów, szerokość estakady czy najbliższe sąsiedztwo.
Dodatkowo projekt uwzględnia stworzenie ścieżki edukacyjnej dotyczącej historii rozwoju transportu kolejowego w Polsce wraz z identyfikacją graficzną, będącą jednocześnie formą uatrakcyjnienia monochromatycznej nawierzchni i betonowych elementów estakady.
W pierwszym etapie (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) pojawią się:
- strefa izolacyjnej zieleni
- plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego
- ogród sensoryczny
- psia strefa
W pobliżu budynków mieszkalnych wprowadzono strefy, które potencjalnie nie będą generować wysokiego natężenia hałasu, w tym: ogród sensoryczny. Zadbano też, by w niedalekiej odległości od miejsc zamieszkania znalazł się plac zabaw przybierający nietypową formę, nawiązującą do kolei.
Znajdzie się tam m.in. zabawowe urządzenie wielofunkcyjne przypominające formą pociąg wchodzący w skład taboru Kolei Małopolskich, stacje kolejowe znajdujące się na trasach Kolei Małopolskich z towarzyszącymi im charakterystycznymi elementami np. zabawowa chata bronowicka, kopiec Krakusa czy grzegórzecki plac targowy. A wszystko to w otoczeniu komponowanej zieleni wysokiej i niskiej, a także roślin miododajnych zlokalizowanych w najbardziej słonecznych miejscach tworzących ogrody sensoryczne.
W kolejnym, drugim etapie (od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej) znajdą się:
- strefa rekreacyjna
- parkingi rowerowe
- strefa wielofunkcyjna (usługowa, handlowa, kulturalna)
- strefa spotkań
- strefa sportowa (w tym: strefa koszykówki, piłki nożnej, fitness i skatepark)
W trzecim etapie (od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego) zostaną zrealizowane:
- strefa rekreacyjna
- plac zabaw
- ogród społeczny i strefa gastronomiczna
- strefa relaksacyjna
- strefa sportowa (w tym: strefa workout, skatepark, boisko wielofunkcyjne)
Modernizacja krakowskiej linii średnicowej współfinansowana jest ze środków unijnych, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Koszt tej inwestycji to 1 mld zł. Zapewni ona sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.
Estakady i nowe tory kolejowe w centrum stolicy Małopolski to efekt projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, jest współfinansowana przez UE. Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie sprawnego przejazdu pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.