Mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce mogą podróżować całkowicie nowym modelem autobusu wodorowego marki Mercedes o nazwie e-Citaro Fuel-Cell. Testy rozpoczęły się 13 grudnia i potrwają do 8 stycznia 2025 r.
Autobus zadebiutował na linii nr 143 łączącej pętle „Podgórze SKA” i „Kokotów SKA”. W kolejnych dniach będzie można go zobaczyć również na liniach nr 128, 148 i 300.
Jak informuje producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że zasięg tego autobusu robi wrażenia – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 kilometrów. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni na zatankowanie.
Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach: Jazda tylko z wykorzystaniem wodoru (bez zasilania z energii elektrycznej), Maksymalny zasięg – każdy rodzaj zasilania – zarówno wodór, jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu, Tryb inteligentny – program uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny (wykorzystanie w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej)
Autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. W środku autobusu nie zabraknie wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja.
To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem prowadzone przez MPK w Krakowie, ale po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany.
Przypomnijmy, że MPK ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Krakowski przewoźnik
zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad dwóch latach testów, do floty MPK na stałe dołączą autobusy wodorowe.