Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu podpisał z wykonawcą, konsorcjum firm Intercor i Tor-Krak, umowę na projekt i budowę linii tramwajowej łączącej Krowodrzę Górkę z Górką Narodową. Trasa ma powstać do 2020 r. Tradycyjnie w Krakowie na budowie tramwaju skorzystają kierowcy dzięki rozbudowie układu drogowego.
Przetarg na to zadanie wygrało konsorcjum firm Intercor i Tor-Krak. Realizacja inwestycji zajmie 42 miesiące, nowe torowisko zostanie oddane do użytku już w 2020 roku. Miasto zapłaci za budowę przeszło 326 mln zł.
Tramwaj na Górkę Narodową jest szczególnie oczekiwany przez mieszkańców północnego Krakowa, którzy liczą na lepsze skomunikowanie z centrum miasta. Jak pokazał przykład innych dużych osiedli – Kurdwanowa i Ruczaju, szybki tramwaj jest najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym na takich trasach.
Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał za zadanie wykonanie projektu inwestycji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, budowę nowego odcinka linii tramwajowej wraz z układem drogowym oraz przeprowadzenie prób i testów na wybudowanej infrastrukturze. Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały, ul. Pachońskiego, ul. Bociana do Górki Narodowej.
Zakres inwestycji tramwajowejInwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową (przebudową) przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej. W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo – autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo – autobusowej Górka Narodowa z budynkiem dworcowym który będzie harmonijnie połączony z zadaszeniem nad peronami autobusowymi, dojściem do budynku oraz strefą wejściową od strony peronów, a także budowa trzech parkingów w systemie „P&R”: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.
mat. ZIKIT Kraków
W ramach inwestycji zostanie także uruchomiony obszarowy system sterowania ruchem, który będzie odpowiadał za to, aby tramwaj miał pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Ponadto inwestycja zakłada wykorzystanie najnowocześniejszych technik budowy torowisk, a mianowicie tzw. torowiska zielonego z wykorzystaniem mat wibroizolacyjnych, które przyczynią się do zniwelowania drgań wywołanych przejazdem pojazdu szynowego, w tym do wyciszenia hałasu.
Warto także zwrócić uwagę na przystosowanie infrastruktury dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Dotyczy to zarówno ciągów pieszych i przejść, jak również miejsc na parkingach „park and ride” przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych czy toalet publicznych w budynku dworcowym. Ponadto nawierzchnia peronów, ramp oraz przejść będzie dostosowana do poruszania się osób niewidomych i niedowidzących przez zastosowanie żółtych płyt z wypustkami przy krawędzi peronów oraz krawężnikach oddzielających torowisko od reszty chodnika.
Przy okazji tramwaju rozbudowa drógBudowa nowej linii to dobre wieści również dla kierowców. W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada. Nie zapominajmy również o trzech parkingach P&R.
Rozbudowa układu drogowego to także budowa nowych obiektów inżynierskich, np. tunelu w ciągu ul. Opolskiej, estakady nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą KST (na wysokości ul. Szopkarzy i Danka), mostów na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka oraz tunelu pod linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale też rowerzyści i piesi.