Jest szansa, że wreszcie ruszy budowa trasy tramwajowej na Górkę Narodową. – Po wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z rygorem natychmiastowej wykonalności zostanie przekazany plac budowy – tym samym rusza najbardziej wyczekiwana inwestycja na północy Krakowa – informuje Jakub Kosek, radny miasta Krakowa.
Umowę z wykonawcą, konsorcjum firm Intercor i Tor-Krak, Kraków
podpisał jeszcze w maju 2017 r. Jej wartość to 326 mln zł. Inwestycja, realizowana w formule projektuj i buduj, miała potrwać 42 miesiące i zakończyć się w tym roku, tymczasem żadne prace nie ruszyły. Znacznie wydłużył się okres przygotowania inwestycji, piętrzyły się liczne problemy. Konieczne były odstępstwa od przepisów oraz nowa decyzja środowiskowa.
Jest jednak szansa, że inwestycja wreszcie ruszy. – Po wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z rygorem natychmiastowej wykonalności zostanie przekazany plac budowy – tym samym rusza najbardziej wyczekiwana inwestycja na północy Krakowa – poinformował wczoraj (30 czerwca) Jakub Kosek, radny miasta Krakowa.
– Było to jedno z najbardziej żmudnych i trudnych postępowań administracyjnych dotyczących inwestycji komunikacyjnej w ostatnich latach. Brało w niej udział ponad 6 tysięcy stron, które na poszczególnych jego etapach miały możliwość zgłaszana uwag i postulatów. Na szczęście udało się zgromadzić cały materiał dowodowy, wyjaśnić wszelkie wątpliwości zgłaszane przez strony postępowania i wydać tak oczekiwaną przez mieszkańców decyzję. Sam dokument ma ponad 200 stron, co świadczy o złożoności sprawy – mówi prezydent Jacek Majchrowski.
Przekazanie placu budowy zaplanowano dzisiaj, a wykonawca ma przystąpić do prac 13 lipca. Na realizację inwestycji przeznaczono 26 miesięcyCałość, z uwagi na dofinansowanie unijne, musi zostać zrealizowana i rozliczona do 2023 roku.
– W Zarządzie Inwestycji Miejskich odbędzie się również spotkanie z moim udziałem i przewodniczącego Dzielnicy IV Prądnik Biały na temat sposobu komunikowania się z mieszkańcami podczas procesu inwestycyjnego. Wstępnie chcemy zaproponować comiesięczne spotkania informacyjne – dodał radny Kosek.
Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały, ul. Pachońskiego, ul. Bociana do Górki Narodowej. Po zachodniej stronie planowanego węzła al. 29 Listopada z projektowaną ul. Iwaszki przewidziano budowę terminala autobusowo-tramwajowego. Zaplanowano też trzy wielopoziomowe parkingi przesiadkowe P&R: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa. Nowa trasa będzie wymagała budowy dwóch nowych podstacji trakcyjnych, przebudowy podstacji Prądnicka oraz realizacji Centrum Dyspozytorni Mocy.
W skład inwestycji wchodzi też znaczna rozbudowa układu drogowego, w tym budowa ulicy w śladzie Trasy Wolbromskiej , budowa i rozbudowa ulic Pachońskiego, Siewnej, Bociana, a także budowa nowego odcinka drogi na Osiedlu Górka Narodowa od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada. Ponadto zadaniem wykonawcy będzie realizacja obiektów inżynieryjnych – tunelu w ciągu ul. Opolskiej wraz z jej przebudową jako drogi krajowej, estakady tramwajowej i drogowej nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą KST na wysokości ul. Szopkarzy i Danka, mostu na rzece Białucha oraz mostu na potoku Bibiczanka oraz tunelu nad linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale też rowerzyści i piesi.