Kraków podpisał z partnerem prywatnym – Gulermakiem – umowę bezpośrednią na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wiosną 2023 r., po uzyskaniu decyzji ZRID, ruszą zasadnicze prace. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowym 4,5-kilometrowym odcinkiem torowiska, realizowanego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, pojedziemy pod koniec 2025 r.
W poniedziałek, 30 stycznia podpisano umowę bezpośrednią, dotyczącą tramwaju do Mistrzejowic. Podpisana przez przedstawicieli Miasta, wykonawcy – Gülermak i instytucji finansujących umowa finalizuje kilkuletnie prace dokumentacyjne i prace nad sfinansowaniem największego w Polsce projektu transportowego, realizowanego w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
– Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Powstanie 4,5-kilometrowa linia łącząca pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema – zaznacza prezydent Jacek Majchrowski. Cała inwestycja jest warta 1,92 mld zł.
Torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano tunel z dwoma podziemnymi przystankami, który stanowić ma
część przyszłego premetra. – Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować pod koniec 2025 roku. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu – wylicza prezydent Jacek Majchrowski.
Największe przedsięwzięcie w Polsce w formule PPPZgodnie z podpisaną w grudniu 2020 r.
umową między miastem Kraków (podmiot publiczny) a konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner prywatny), druga ze stron ma zabezpieczyć finansowanie, zaprojektować, uzyskać niezbędne zgody na budowę i zrealizować linię tramwajową do Mistrzejowic, a potem przez 20 lat dbać o jej infrastrukturę. Po tym okresie w użytkowanie przejmie je miasto.
To największy tego typu projekt PPP w Polsce. Na bazie doświadczenia Krakowa powstaną wytyczne dla innych samorządów, chcących korzystać z tej formuły przy realizacji podobnych przedsięwzięć. Za projekt ze strony miasta odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Zgodę na współfinansowanie inwestycji wyraził Europejski Bank Inwestycyjny. Pozostali współfinansujący to Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Pekao SA i Polski Fundusz Rozwoju. – Obecnie czekamy już tylko na ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, i w drugim kwartale tego roku rozpoczną się prace w terenie – zapowiada prezydent Jacek Majchrowski.
Krakowski model partnerstwaPPP to model realizacji inwestycji oparty o wieloletnią współpracę podmiotu publicznego (np. miasta, gminy) z partnerem prywatnym. Korzyści, ale i odpowiedzialność wynikająca z tej współpracy jest podzielona między obie strony, zgodnie z zawartą umową, a jej celem jest poprawa jakości infrastruktury i usług oferowanych mieszkańcom.
Krakowski model PPP zakłada płatność za dostępność infrastruktury. Oznacza to że miasto będzie płaciło określoną kwotę sukcesywnie, jeśli infrastruktura będzie utrzymana w odpowiednim standardzie i przejezdna dla ruchu tramwajowego. W konsekwencji minimalizujemy przerwy w funkcjonowaniu ruchu tramwajowego na tej linii.