Stolica Małopolski konsekwentnie prowadzi działania zmierzające do promocji ruchu pieszego i rozwoju komunikacji miejskiej. Widać już pierwsze efekty. Dodatkowo Kraków chce zadbać o wysoką częstotliwość transportu publicznego na głównych ciągach komunikacyjnych. Atrakcyjna oferta ma nie tylko ograniczać się do centrum miasta, ale także odleglejszych dzielnic.
Główne problemy centrum Krakowa to dokuczająca mieszkańcom aneksja chodników przez parkujące auta i zanieczyszczenie powietrza. Planowane rozwiązania w organizacji ruchu mają sprzyjać poprawie jakości powietrza, służyć ograniczeniu hałasu komunikacyjnego i przywrócić estetykę przestrzeni, szczególnie śródmieścia Krakowa. Chodzi o to, by mieszkańcy historycznego obszaru, którzy w tej chwili najintensywniej odczuwają negatywne oddziaływania transportu, nie wyprowadzali się z powodu złych warunków życia.
Działania z pierwszą obwodnicą
Jak informuje Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, najważniejszym zadaniem dla miasta jest dokończenie przebudowy części pierwszej obwodnicy wokół zabytkowego Starego Miasta na jednokierunkową, co jak pokazują już przebudowane odcinki, przynosi efekty w zakresie redukcji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń.
Mianem pierwszej obwodnicy określa się w Krakowie ciąg ulic otaczających Stare Miasto wzdłuż Plant. Ruch na obszarze wewnątrz pierwszej obwodnicy jest już wysoce ograniczony – uprawnionymi do wjazdu są tu jedynie mieszkańcy, służby miejskie oraz w ograniczonym zakresie zaopatrzenie sklepów. Co do samej obwodnicy, to dedykowana jest on pojazdom transportu zbiorowego, w tym przede wszystkim tramwajom, dla których od strony zachodniej stanowi jedyne korytarze przemieszczeń. Sukcesywnie na linie operujące po ringu wprowadzane są też niskoemisyjne autobusy.
Dla pieszych i rowerzystów
W skład pierwszej obwodnicy wchodzi m.in. ul. Basztowa, która doczeka się w 2017 roku przebudowy. – Co do dalszych działań, zaprezentowana została właśnie propozycja planu dla Śródmieścia pod nazwą Mobilny Kraków 2017, mającego wskazać docelową dostępność poszczególnych obszarów wewnątrz drugiej obwodnicy – informuje Franek. Da on również odpowiedź w jaki sposób oraz gdzie należy wprowadzać politykę ograniczania ruchu.
– Niemniej każdy krok wypełniający przyjętą Politykę Transportową w kierunku ograniczania ruchu samochodowego wymaga konsultacji społecznych, aby wytłumaczyć mieszkańcom cele działań – podaje Franek. – Obszar wewnątrz drugiej obwodnicy jest ukształtowany urbanistycznie w modelu nie dedykowanym motoryzacji. Ograniczanie ruchu samochodów jest zatem jedynym racjonalnym wyjściem, niezbędne jest jednak wskazywanie realnej alternatywy w postaci dobrej jakości transportu zbiorowego oraz infrastruktury sprzyjającej rowerzystom – dodaje.
Dobrym przykładem jest tutaj obszar wewnątrz pierwszej obwodnicy, który jest sukcesywnie dedykowany pieszym oraz rowerzystom. – Obszar ten jest obecnie już w całości strefą zamieszkania, a długość ulic otwartych wyłącznie dla pieszych i rowerzystów w Krakowie jest porównywalna, jeżeli nie dłuższa, niż w centrach miast podawanych za przykłady, np. Kopenhadze – podkreśla Franek. Widocznym efektem jest wysoki udział podróży pieszych w mieście, wg KBR wskaźnik ten wynosi ponad 28 proc.
Dobra oferta komunikacyjna
W planach Krakowa jest, żeby łączny udział w ruchu komunikacji publicznej oraz ruchu pieszego i rowerowego wzrósł do ok. 75 proc. Obecnie udział komunikacji publicznej sięga w Krakowie 36,3 proc. w całym ruchu miejskim. Prywatne samochody to 33,7 proc., podróże piesze – wspomniane już 28,4 proc., a rowerowe wyłącznie w oparciu o szacunki – około 3-4 proc.
W celu wzmocnienia transportu zbiorowego już w październiku podjęta została przez prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego decyzja dotycząca pewnych działań. – Niezależnie do działań inwestycyjnych, czyli głównie budowy nowych linii tramwajowych oraz zakupu taboru – dodaje Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Działania wdrożone, jak i planowane, opierają się na założeniu, że główne korytarze transportowe Śródmieścia mają łączyć z największymi osiedlami linie tramwajowe wysokiej częstotliwości. Jak podaje Franek, obecnie dla tramwajów to 5 minut, natomiast dla autobusów poniżej 8 minut. – Obecnie mamy 3 takie linie tramwajowe oraz 6 autobusowych – mówi. Dodaje przy tym, że w mieście nie powinno być też linii komunikacji miejskiej z częstotliwością poniżej 30min. – Do takiej oferty konsekwentnie dążymy – podkreśla.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.