Partner serwisu
Mobilność

Kraków. Trwa budowa ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Kraków. Trwa budowa ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada
fot. ZDM Kraków
Trwa budowa drogi dla rowerów wzdłuż al. 29 Listopada w Krakowie – na odcinku od ul. Żelaznej do Woronicza. Prace rozpoczęły się w listopadzie ubiegłego roku. 19 lutego wykonawca przystąpił do kolejnego etapu prac, tym razem w rejonie ul. Woronicza, gdzie realizuje niezbędną wycinkę drzew.

Decyzja o wycince drzew została poprzedzona długotrwałą dyskusją o możliwości jej uniknięcia. Brali w niej udział przedstawiciele organizacji ekologicznych. Zlecono opracowanie specjalnej ekspertyzy dendrologicznej. Sporządził ją Zarząd Zieleni Miejskiej. Niestety nie dało się jej uniknąć. Zarówno w rozpatrywanej wersji osobnej drogi dla rowerów, jak i ciągu pieszo-rowerowego na tym fragmencie al. 29 Listopada, budowa miałaby bezpośredni wpływ na drzewa. Dokumentacja była dostępna dla mieszkańców w ramach audytu na stronie internetowej Zarządu Transportu Publicznego.

W opinii ekspertów ZZM, w tym przypadku każda ingerencja w strefę korzeniową prowadzić mogła do trwałego uszkodzenia drzew oraz negatywnie wpłynąć na ich dalsze funkcjonowanie. Efektem mogło być obumieranie drzew bądź przewrócenie się z powodu braku odpowiedniego kotwienia systemu korzeniowego w gruncie. Niestety, nie było możliwości poprawienia statecznego osadzenia w gruncie dostępnymi środkami technicznymi lub podjęcia leczenia. Przeprowadzenie cięć redukcyjnych obecnych koron nie przyniosłoby oczekiwanego skutku. Znacząca redukcja doprowadziłaby do trwałego zniszczenia drzew i negatywnie wpłynęła na ich dalsze funkcjonowanie.

Eksperci po przeprowadzonych badaniach wskazali, że rzeczywisty stan drzew jest bardziej problematyczny, niż wskazywał na to wizualny stan zdrowotny. W ich ocenie istniało ryzyko wyłamań czy złamań drzew z powodu spróchniałych pni, a także właściwości gatunku. Dodatkowo lokalizacja drzew stwarzała wysokie ryzyko wypadku z udziałem ludzi i mienia z powodu sąsiedztwa chodnika i jednej z głównych arterii jezdni o relatywnie dużym natężeniu ruchu. Rozważano pozostawienie części drzew, jednak skutkowałoby to zmianą korelacji osłonowych pomiędzy poszczególnymi osobnikami, zmieniając ich ekspozycję na wiatr, co również doprowadzić mogło do złamań czy przewrócenia się. W związku z tym podjęto decyzję o nasadzeniach zastępczych. 7 drzew zostanie posadzonych w bliskim sąsiedztwie budowanej drogi dla rowerów, do tego dojdzie też 620 krzewów róż oraz kolejnych 35 drzew.

Za każdym razem Kraków przy prowadzonych przez siebie inwestycjach, mając świadomość konieczności zachowania jak największej liczby drzew w mieście, podejmuje decyzje o nasyceniach zastępczych. W ramach tych nasadzeń wybierane są gatunki, które najlepiej radzą sobie w trudnych miejskich warunkach.

Obecnie prace przy budowie ścieżki koncentrują się w rejonie ulicy Wileńskiej. Zamknięto tam chodnik dla pieszych. Z kolei w rejonie cmentarza Rakowickiego ruch pierwszych został przywrócony. Roboty są realizowane w koordynacji z Wodociągami Miasta Krakowa.

Zadanie realizowane jest w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Jego wykonawcą jest firma Sarivo Infrastruktura sp. z o.o. Koszt prac to ok. 7,3 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz z rowerowymi planami na 2024 r.

Mobilność

Bydgoszcz z rowerowymi planami na 2024 r.

inf. pras. UM Bydgoszcz 07 lutego 2024

Warszawa: Jakie inwestycje rowerowe w 2024 r.?

Przestrzeń

Warszawa: Jakie inwestycje rowerowe w 2024 r.?

Witold Urbanowicz 13 grudnia 2023

Wrocław chce mieć nową kładkę rowerową w centrum

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 listopada 2023

Berlin. Rower elementem wojny kulturowej. Rośnie samochodowe lobby

Mobilność

Zobacz również:

Bydgoszcz z rowerowymi planami na 2024 r.

Mobilność

Bydgoszcz z rowerowymi planami na 2024 r.

inf. pras. UM Bydgoszcz 07 lutego 2024

Warszawa: Jakie inwestycje rowerowe w 2024 r.?

Przestrzeń

Warszawa: Jakie inwestycje rowerowe w 2024 r.?

Witold Urbanowicz 13 grudnia 2023

Wrocław chce mieć nową kładkę rowerową w centrum

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 listopada 2023

Berlin. Rower elementem wojny kulturowej. Rośnie samochodowe lobby

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5