W 2014 r. kolejne krakowskie ulice zostaną uzupełnione o kontrapasy dla rowerzystów, co w znaczący sposób przyczyni się do poprawy ich bezpieczeństwa. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie zapowiedział inwestycje w ponad dziesięciu lokalizacjach.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie zapowiedział, że w 2014 roku przeprowadzone zostaną inwestycje w dwunastu lokalizacjach, których celem będzie przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa rowerzystów. Na części lub fragmentach ulic powstaną kontrapasy. Będą to ulice Senatorska, Garncarska, Michałowskiego, Szlak, Józefińska, Olszańska, Szpitalna, Rękawka, Staromostowa, Przy Moście, Grochowska, Racławicka.
Kraków jest miastem z największą ilością kontrapasów w Polsce. Ich łączna długość obecnie wynosi blisko 7000 m. Tworzenie kontrapasów w Krakowie w wielu przypadkach spotykało się z negatywną opinią, zwłaszcza ze strony zmotoryzowanych. Główną przyczyną była najczęściej konieczność likwidacji miejsc postojowych w miejsce przyszłych obszarów wyznaczonych dla rowerzystów.
Krakowski ZIKiT wielokrotnie wskazywał, że interesy obu dużych grup społecznych w Krakowie, czyli zmotoryzowanych i rowerzystów, muszą współgrać na zasadach kompromisu. Zarówno ścieżki rowerowe, jak również kontrapasy tworzone są z zachowaniem zdrowego rozsądku tak, by np. ilość koniecznych miejsc parkingowych przeznaczonych do likwidacji nie doprowadziła do sytuacji, w której z udogodnień dla rowerzystów wyniknie więcej złego niż pożytku.
Inną sprawą jest podejście kierowców, mieszkańców poszczególnych krakowskich dzielnic objętych działaniami pro-rowerowymi. Wymija się ona często z prawdą, zwłaszcza w kwestii miejsc postojowych, które w bardzo wielu przypadkach są nielegalne. Warto wspomnieć, że pierwszy kontrapas rowerowy w Polsce powstał w 1993 roku w Poznaniu (ul. Wroniecka). Z uwagi na to, iż w latach 90-tych to rozwiązanie nie było jeszcze nazywane wprost kontrapasem, oficjalne otwarcie pierwszego kontrapasa rowerowego odbyło się na ulicy Grodzkiej w Krakowie w 2001 roku. Został on zlikwidowany na początku lipca 2013r. po zmianie ul. Grodzkiej w deptak pieszo-rowerowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.