Partner serwisu
Komunikacja

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
30-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta
map. UM Kraków
Na ostatniej sesji rady miasta władze Krakowa – przy akompaniamencie radnych – ogłosiły plan budowy metra. Inwestycja miałaby się zacząć od centralnego odcinka na trasie planowanego wcześniej premetra – czyli tunelu tramwajowego o szerszej skrajni umożliwiającej wprowadzenie metra. Koszt 6-kilometrowego odcinka szacowany jest na 6 mld zł, a całej 26-kilometrowej linii – na 13 mld zł.

Prace nad dokumentacją dla komunikacji podziemnej toczą się od 2014 r. – po referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za budową metra. Poprzednie władze miasta forsowały jednak wariant premetra w postaci tunelów powiązanych z siecią tramwajową.  Od dłuższego czasu Kraków pracuje nad dokumentacją środowiskową dla I etapu premetra, obejmującego około 6-kilometrową trasę od rejonu  ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do ronda Młyńskiego (czyli podziemnego przystanku tramwajowego budowanego w ramach trasy do Mistrzejowic). Jak pisaliśmy, odcinek tunelowy miałby być wykonywany przy pomocy tarczy TBM i będzie przebiegać na głębokości od 17 m do 20 m.

Miasto postanowiło nie zamykać sobie furtki z ewentualną budową metra. – W trakcie realizacji zadania, w wyniku konsultacji ze środowiskiem eksperckim, podjęto decyzję o zwiększeniu średnicy tunelu z 9,6 m do 10,5 m. Zmiana ta podyktowana była potrzebą zachowania większej rezerwy pod elementy wyposażenia tunelu – tłumaczył nam w zeszłym roku Jak Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

W dalszym ciągu Kraków czeka na decyzję środowiskową 

W ostatnich wyborach samorządowych silnie wybijał temat metra. Mówił o tym także Aleksander Miszalski, obecny prezydent Krakowa. Na swojego zastępcę powołał Stanisława Mazura, który wcześniej roztaczał wizję budowy metra w stolicy Małopolski. Tematem zajęli się w ostatnim tygodniu sierpnia radni. – Proces ten nie postępował tak dynamicznie, jak można było oczekiwać. Jak na 10 lat, można było zrobić więcej – ocenia Miszalski.

Miasto poinformowało, że spodziewa się decyzji środowiskowej w I kwartale 2025 r. (kolejne przesunięcie terminu – pierwotnie dokument miał być gotowy w 2023 r.). Jak wskazuje magistrat, „zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra”, co oznacza, że przyjęte rozwiązania – jeżeli chodzi o przebieg metra – będą opierać się na procedowanych już dokumentach dla centralnego odcinka premetra.

Kraków decyduje się na metro ciężkiego typu

– Krakowianie od lat wyrażają wolę, by w mieście powstało metro i my temu procesowi nadajemy priorytet i wyraźnie chcemy go przyspieszyć. Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego. Rozpoczęcie budowy metra to najważniejsze zobowiązanie jakie złożyłem mieszkańcom w czasie kampanii wyborczej. Od początku kadencji przeprowadziliśmy szereg działań związanych z analizą dotychczasowej dokumentacji działań podjętych przez miasto. Aktywnie rozpatrujemy źródła finansowania i nawiązaliśmy współpracę ze spółką Metro Warszawskie, która realizuje transport podziemny w stolicy – mówił w czasie swojego wystąpienia prezydent Aleksander Miszalski.

Na przełomie II i III kwartału 2025 r. ma zostać ogłoszone postępowanie na dokumentację projektową. Umowa miałaby zostać zawarta do końca 2025 r., a na prace projektowe przewidziano 36 miesięcy. Kraków spodziewa się, że prace projektowe – wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę – zakończą się w 2028 r. Miasto szacuje koszt I etapu, obejmującego 6 km linii, na 6 mld zł. Wykorzystane mają zostać środki publiczne.

Miasto planuje rozbudowę metra w formule PPP

I linia metra miałaby zostać rozbudowana. Jak podaje miasto, długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji tych etapów to ok. 10 mld zł. Kraków zakłada, że mogłyby one zostać zrealizowane w formule PPP (z zastosowaniem procedury dialogu konkurencyjnego).

Przebieg tych odcinków będzie przedmiotem dalszych analiz – przetarg na dokumentację środowiskową i projektową ma zostać ogłoszony w I kwartale 2025 r. Do rozwiązania pozostaje m.in. kwestia połączenia czy powiązania z budowanym tunelem tramwajowym na linii do Mistrzejowic – obiekt ten budowany jest w standardzie premetra. Projekt nie zakłada możliwości rozbudowy obiektu do standardu metra ciężkiego.

Kraków szacuje, że budowa linii o długości ok. 26 km kosztować będzie ok. 13 mld zł. Do tego dochodzi tabor za 1,5 mld zł.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5