Na ostatniej sesji rady miasta władze Krakowa – przy akompaniamencie radnych – ogłosiły plan budowy metra. Inwestycja miałaby się zacząć od centralnego odcinka na trasie planowanego wcześniej premetra – czyli tunelu tramwajowego o szerszej skrajni umożliwiającej wprowadzenie metra. Koszt 6-kilometrowego odcinka szacowany jest na 6 mld zł, a całej 26-kilometrowej linii – na 13 mld zł.
Prace nad dokumentacją dla komunikacji podziemnej toczą się od 2014 r. – po referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za budową metra. Poprzednie władze miasta forsowały jednak wariant premetra w postaci tunelów powiązanych z siecią tramwajową. Od dłuższego czasu Kraków
pracuje nad dokumentacją środowiskową dla I etapu premetra, obejmującego około 6-kilometrową trasę od rejonu ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do ronda Młyńskiego (czyli podziemnego przystanku tramwajowego budowanego w ramach trasy do Mistrzejowic). Jak pisaliśmy, odcinek tunelowy miałby być wykonywany przy pomocy tarczy TBM i będzie przebiegać na głębokości od 17 m do 20 m.
Miasto postanowiło nie zamykać sobie furtki z ewentualną budową metra. – W trakcie realizacji zadania, w wyniku konsultacji ze środowiskiem eksperckim, podjęto decyzję o zwiększeniu średnicy tunelu z 9,6 m do 10,5 m. Zmiana ta podyktowana była potrzebą zachowania większej rezerwy pod elementy wyposażenia tunelu –
tłumaczył nam w zeszłym roku Jak Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.
W dalszym ciągu Kraków czeka na decyzję środowiskową
W ostatnich wyborach samorządowych silnie wybijał temat metra. Mówił o tym także Aleksander Miszalski, obecny prezydent Krakowa. Na swojego zastępcę powołał Stanisława Mazura, który wcześniej
roztaczał wizję budowy metra w stolicy Małopolski. Tematem zajęli się w ostatnim tygodniu sierpnia radni. – Proces ten nie postępował tak dynamicznie, jak można było oczekiwać. Jak na 10 lat, można było zrobić więcej – ocenia Miszalski.
Miasto poinformowało, że spodziewa się decyzji środowiskowej w I kwartale 2025 r. (kolejne przesunięcie terminu – pierwotnie dokument miał być gotowy w 2023 r.). Jak wskazuje magistrat, „zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra”, co oznacza, że przyjęte rozwiązania – jeżeli chodzi o przebieg metra – będą opierać się na procedowanych już dokumentach dla centralnego odcinka premetra.
Kraków decyduje się na metro ciężkiego typu
– Krakowianie od lat wyrażają wolę, by w mieście powstało metro i my temu procesowi nadajemy priorytet i wyraźnie chcemy go przyspieszyć. Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego. Rozpoczęcie budowy metra to najważniejsze zobowiązanie jakie złożyłem mieszkańcom w czasie kampanii wyborczej. Od początku kadencji przeprowadziliśmy szereg działań związanych z analizą dotychczasowej dokumentacji działań podjętych przez miasto. Aktywnie rozpatrujemy źródła finansowania i nawiązaliśmy współpracę ze spółką Metro Warszawskie, która realizuje transport podziemny w stolicy – mówił w czasie swojego wystąpienia prezydent Aleksander Miszalski.
Na przełomie II i III kwartału 2025 r. ma zostać ogłoszone postępowanie na dokumentację projektową. Umowa miałaby zostać zawarta do końca 2025 r., a na prace projektowe przewidziano 36 miesięcy. Kraków spodziewa się, że prace projektowe – wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę – zakończą się w 2028 r. Miasto szacuje koszt I etapu, obejmującego 6 km linii, na 6 mld zł. Wykorzystane mają zostać środki publiczne.
Miasto planuje rozbudowę metra w formule PPP
I linia metra miałaby zostać rozbudowana. Jak podaje miasto, długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji tych etapów to ok. 10 mld zł. Kraków zakłada, że mogłyby one zostać zrealizowane w formule PPP (z zastosowaniem procedury dialogu konkurencyjnego).
Przebieg tych odcinków będzie przedmiotem dalszych analiz – przetarg na dokumentację środowiskową i projektową ma zostać ogłoszony w I kwartale 2025 r. Do rozwiązania pozostaje m.in. kwestia połączenia czy powiązania z budowanym tunelem tramwajowym na linii do Mistrzejowic – obiekt ten budowany jest w standardzie premetra.
Projekt nie zakłada możliwości rozbudowy obiektu do standardu metra ciężkiego. Kraków szacuje, że budowa linii o długości ok. 26 km kosztować będzie ok. 13 mld zł. Do tego dochodzi tabor za 1,5 mld zł.