Jak pisaliśmy, CUPT rozstrzygnął konkurs ma zakup zero- i niskoemisyjnego taboru. Jednym z trzech beneficjentów, który załapie się na środki unijne, jest MPK Kraków, które ubiegało się o dofinansowanie już realizowanego kontraktu na Lajkoniki II.
W sumie
do rozdysponowania było 150 mln zł. Środki te zostaną podzielone między trzech beneficjentów – MPK Kraków, MPK Wrocław i Tramwaje Śląskie. Zapytaliśmy przewoźników o dokładnie zakresy projektów.
MPK Kraków złożyło wniosek o dofinansowanie III etapu projektu zakupu tramwajów. Cała wartość projektu to blisko 103 mln zł, z czego koszty kwalifikowalne to 83,7 mln zł. MPK starało się o dotację w wysokości 71,1 mln zł, a ostatecznie otrzymało 52,4 mln zł – wynika to z ograniczonej puli środków, które zostały w równych udziałach rozdysponowane między miasta (62,7% kosztów kwalifikowalnych projektów).
Co obejmuje krakowski projekt? – Wniosek przygotowany przez MPK SA w Krakowie dotyczył zakupu 10 nowych tramwajów Lajkonik II – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy przewoźnika. To część większego kontaktu, obejmującego 60 tramwajów – pierwsze
zaczęły wozić krakowian w zeszłym roku. W sumie w Krakowie jest już 19 Lajkoników II.
– Warto podkreślić, że MPK SA w Krakowie od wielu lat skutecznie walczy o pozyskanie środków z UE. Krakowski przewoźnik przez ostatnie prawie 20 lat zrealizował projekty o łącznej wartości ponad 2 miliardów zł, z czego ponad 1 miliard stanowiły środki unijne. Dzięki nim do Krakowa trafiło już prawie 150 nowych niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację tramwajów i prawie 300 autobusów, nisko i zeroemisyjnych – dodaje Gancarczyk.