Organizator komunikacji miejskiej w Krakowie, tamtejszy Zarząd Transportu Publicznego, ogłosił właśnie 10-letni przetarg na przewozy autobusowe w mieście oraz poza jego granicami. Każdego roku autobusy przejadą niecałe 10 mln wozokilometrów, choć wartości te będą mogły się zmienić. Przewozy mają być świadczone autobusami spalinowymi oraz gazowymi lub elektrycznymi.
Zarząd Transportu Publicznego z Krakowa właśnie ogłosił duży przetarg na świadczenie przewozów autobusowych w ramach komunikacji publicznej na terenie stolicy Małopolski oraz podkrakowskich gmin. Zadanie opiewa na realizację przewozów w skali około 9,7 mln kilometrów w skali roku, przy pomocy różnorakiego taboru autobusowego pozostającego w gestii wykonawcy.
151 niezbędnych pojazdów
Zamawiający chce, aby usługa była realizowana przy pomocy autobusów spalinowych, które spełniają normę emisji Euro VI oraz autobusów gazowych (LNG, CNG) lub elektrobusów. Organizator przewozów przyjmuje, że pojazdy gazowe są pojazdami niskoemisyjnymi, natomiast autobusy napędzane energią elektryczną figurują w dokumentacji przetargowej jako pojazdy zeroemisyjne. Łączna liczba autobusów niezbędnych do realizacji przewozów to 151, natomiast minimalna liczba pojazdów nisko- i zeroemisyjnych potrzebnych do realizacji przewozów to 46 autobusów. Liczby te zawierają także niezbędny tabor rezerwowy.
4 rodzaje taboru. Najwięcej przegubowców
Krakowski organizator wymaga, aby do realizacji przewozów przygotować 12 autobusów klasy mini (długość w przedziale 5,8-8,6), z czego co najmniej 4 pojazdy mają być nisko- lub zeroemisyjne. Ponadto ZTP wymaga 10 autobusów midi+ o długości od 9,5 do 10,65 metra. W tym przypadku nie postawiono wymogów w kwestii emisji spalin. 43 autobusy mają być pojazdami standardowymi o długości 11,8-13,5, a co najmniej 16 z nich ma być nisko- lub zeroemisyjnych. Największą liczbę pojazdów stanowi grupa autobusów przegubowych. Do realizacji zamówienia potrzeba ich bowiem aż 86. Minimum 26 z nich ma być pojazdami napędzanymi gazem lub energią elektryczną.
Najobszerniejszą część pracy przewozowej mają realizować właśnie "przeguby". Ich roczną skalę przewozów w ramach przetargu określono na ponad 5,7 mln wozokilometrów. Dalej plasują się pojazdy standardowej długości, które powinny wykonywać w trakcie jednego roku około 2,863 mln wozokilometrów. Łącznie przetarg dotyczy realizacji przewozów na 27 liniach komunikacyjnych, szczegółowo opisanych w dokumentach zamówienia.
Umowa na 10 lat
ZTP nie przewiduje podziału całości zamówienia na części w celu szukania oszczędności i lepszej amortyzacji autobusów przeznaczonych do świadczenia rzeczonych usług. Czas trwania usługi to 10 lat, poczynając od 1 sierpnia przyszłego roku. Organizator krakowskiej komunikacji zastrzegł też, że w każdym roku trwania umowy praca przewozowa będzie mogła zostać zwiększona o 20%, lecz będzie to zależne od potrzeb oraz możliwości finansowanych ZTP.
Możliwa waloryzacja
W przetargu mogą wziąć udział przewoźnicy, którzy w ciągu trzech ostatnich lat świadczyli usługi przewozów autobusowych w ramach komunikacji publicznej, na obszarze działania jednego organizatora przewozów komunikacji miejskiej w wysokości minimum 5 mln wozokilometrów w skali roku.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena brutto - 60%, a także liczba autobusów nisko i zeroemisyjnych ponad minimalnie wymaganą, które będą przeznaczone do realizacji zamówienia. W specyfikacji pojawił się również zapis mówiący o tym, że pierwotne stawki za wozokilometr będą obowiązywać do końca przyszłego roku, natomiast później może nastąpić waloryzacja, obowiązująca od początku 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.