Władze Krakowa proponują honorowanie okresowych biletów kolejowych w komunikacji miejskiej w Krakowie. Jeśli rozwiązanie zostanie poparte przez radę miasta, osoby regularnie dojeżdżające do Krakowa, np. z biletem miesięcznym, będą mogły podróżować autobusami i tramwajami bez dodatkowych opłat. Rozwiązanie miałoby zacząć obowiązywać od 1 sierpnia bieżącego roku.
Przypomnijmy, że w Krakowie od
kilku miesięcy toczą się rozmowy o finansowaniu komunikacji oraz o wprowadzeniu wspólnego biletu na kolej i miejską komunikację. Jak na razie rada miasta nie poparła pomysłu podwyżek cen biletów okresowych, co w konsekwencji zatrzymało też proces stworzenia wspólnego biletu. W kwietniu do realizacji przyjęto za to
stworzenie biletu metropolitalnego, który ma zacząć obowiązywać od 1 sierpnia.To rozwiązanie ma pozwolić na podróż na jednym bilecie zarówno komunikacją miejską w Krakowie, a także pociągami regionalnymi i autobusowymi liniami dowozowymi Kolei Małopolskich. Bilet obejmie swoim zasięgiem trzy strefy taryfowe obowiązujące w siatce połączeń ZTP Kraków. Bilet metropolitalny na pierwszą strefę, a więc obejmujący tylko terytorium Krakowa, będzie kosztował 159 złotych.
To znacznie większa kwota niż ta, jaką trzebaby zapłacić za wspólny bilet na kolej oraz miejskie autobusy i tramwaje, gdyby radni Krakowa zdecydowali się przyjąć propozycję podwyżek cen biletów okresowych (wtedy bilet okresowy kosztowałby 119 złotych, ale uprawniałby także do jazdy koleją po terenie całego Krakowa).
Teraz władze miasta
przygotowały projekt kolejnego rozwiązania mającego pozwolić na pewną integrację kolei i komunikacji miejskiej. Jak możemy przeczytać w projekcie uchwały rady miasta, Kraków we współpracy z województwem (a więc organizatorem przewozów kolejowych w Małopolsce) opracował pomysł honorowania biletów kolejowych w komunikacji miejskiej. Będzie to dotyczyło biletów kolejowych na przejazdy pociągami przewoźników realizujących kursy regionalne w województwie małopolskim, a więc Polregio i Koleje Małopolskie.
Honorowanie ma objąć kolejowe bilety dobowe, 3-dniowe, tygodniowe, weekendowy bilet grupowy a także bilet miesięczny obowiązujący na terenie województwa. Za każdy rodzaj biletu miasto otrzyma rekompensatę w odpowiedniej wysokości, która zostanie wypłacona przez Małopolskę. Najdroższa będzie rekompensata za honorowanie biletów miesięcznych bowiem za każdy z nich region zapłaci miastu 72 złote.
Rozwiązanie, jeśli zostanie przyjęte przez radnych, ma obowiązywać od 1 sierpnia bieżącego roku do 31 lipca przyszłego roku.
“Ocenia się, że ustanowienie uprawnienia do przejazdów środkami Komunikacji Miejskiej w Krakowie dla osób posiadających ważne bilety kolejowe objęte niniejszym rozwiązaniem, może skutkować (przykładowo) miesięcznie dla 100 sprzedanych biletów każdego rodzaju, wpływami do budżetu Miasta Krakowa w kwocie 16 500 zł/miesiąc” – możemy przeczytać w uzasadnieniu proponowanych zmian.