Pierwszy przejazd tramwajowy w technologii wielkogabarytowych płyt prefabrykowanych CONTRACK został zabudowany na ulicy Telimeny w Krakowie. Zastosowanie nowatorskiego elementu infrastruktury szynowo-drogowej jest efektem doskonałej współpracy dostawcy technologii, zarządcy sieci tramwajowej i podmiotu odpowiedzialnego za jej utrzymanie.
Z końcem lipca w Krakowie, na przejeździe tramwajowym stanowiącym część układu skrzyżowania ulic Telimeny/Ćwiklińskiej/Aleksandry, zabudowano przejazd tramwajowy w technologii wielkogabarytowych prefabrykatów CONTRACK. Technologia zwiększa trwałość i jakość nawierzchni, jednocześnie przyspiesza zabudowę i ogranicza do minimum czas potrzebny na prace utrzymaniowe związane z krytycznymi przejazdami drogowymi i elementami torowisk tramwajowych. Ma odciążyć mieszkańców, kierowców i zarządców miasta z konieczności długotrwałego korzystania z zastępczej komunikacji i organizacji objazdów najbardziej ruchliwych ulic – zabudowa, wymiana i naprawa kluczowych elementów infrastruktury ma docelowo zajmować do 72 h (tzw. prace weekendowe).
Technologiczne partnerstwo
Choć wdrożenie na przejeździe na ul. Telimeny jest pierwszą realizacją wykorzystującą wielkogabarytowe płyty CONTRACK w Krakowie (wcześniej zabudowane zostały już prefabrykowane rozjazdy w Bytomiu, Poznaniu i Rudzie Śląskiej), Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) od samego początku aktywnie uczestniczy w rozwoju tej technologii.
– Już na etapie planowania technologii Zarząd Dróg Miasta Krakowa wspierał nas, przekazując m.in. list intencyjny, który przyczynił się do zdobycia finansowania ze środków NCBiR. Udostępnienie nam lokalizacji w ważnym punkcie komunikacyjnym na pierwszą zabudowę przejazdu to konsekwentna kontynuacja tej polityki, a także praktyczne potwierdzenie, że technologia jest potrzebna zwłaszcza w miejscach, gdzie konieczne są niestandardowe rozwiązania. W przypadku realizacji na Telimeny chodziło o przejazd zabudowany w łuku – mówi prezes CONTRACK, Grzegorz Leszczyński.
– Zabudowę przejazdu na ul. Telimeny traktujemy jako test sprawdzający technologię CONTRACK. Widzimy potencjał do wykorzystania jej w ścisłym centrum miasta, gdzie ekstremalnie małe łuki nie pozwalają na wykorzystanie standardowych prefabrykatów, a czas budowy jest kluczowy dla krytycznych punktów komunikacyjnych – mówi Magdalena Nowak-Obrzut, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Co istotne, zadanie realizowane było nie w ramach nowej inwestycji liniowej, lecz planowych prac utrzymaniowych. W Krakowie odpowiada za nie firma ZUE i także dla niej doświadczenie z zabudową, a zwłaszcza późniejszą eksploatacją prefabrykatów CONTRACK, ma znaczenie.
CONTRACK testuje nowe rozwiązania
– Choć zabudowa przejazdów CONTRACK będzie docelowo zajmowała do 72 h, warunki wstrzymania ruchu tramwajowego na Telimeny (prawie miesięczne zamknięcie torowiska związane z równoległymi pracami na pętli “Nowy Bieżanów P+R”) dały możliwość testowania alternatywnych rozwiązań. Dzięki temu przy kolejnych realizacjach, a szczególnie podczas zabudowy skomplikowanych czy nietypowych układów torowych, będziemy mogli dobrać najbardziej efektywne rozwiązania organizacyjne, logistyczne i materiałowe. To dla nas duży krok i możliwość zdobycia kluczowego, praktycznego doświadczenia – dodaje prezes Grzegorz Leszczyński.
Podczas zabudowy przetestowano m.in. rozwiązania logistyczne dotyczące załadunku, dostawy i rozładunku prefabrykatów. Do załadunku w siedzibie firmy na krakowskim Bieżanowie wykorzystano wielkogabarytową bramownicę trójkołową. Produkt został następnie przetransportowany naczepą na miejsce zabudowy, gdzie nastąpił rozładunek i ułożenie płyt. Do tych prac wykorzystano nie tylko standardowy sprzęt (dźwig), ale też specjalistyczne urządzenia, takie jak bramownica PWP oraz samojezdny dźwig przemysłowy o udźwigu 100 t, które umożliwiły wykonanie operacji logistycznych pod trakcją tramwajową. Technologie były używane jako zamienne i wspierające, tak aby możliwe było sprawdzenie możliwości pracy z dużym i ciężkim prefabrykatem w wąskiej przestrzeni zabudowy.
– Udostępniona lokalizacja i towarzyszące warunki pozwoliły nam też przetestować różne sposoby ustawiania płyt w planie i profilu. Wykorzystaliśmy specjalne podpory montażowe boczne i środkowe, sprawdzając ich skuteczność. Dzięki temu udoskonalimy sposoby regulacji położenia prefabrykatu – mówi Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć, manager ds. produktu CONTRACK.
Czym wyróżnia się technologia CONTRACK?
CONTRACK pozwala na prefabrykację wielkogabarytowych płyt projektowanych indywidualnie, ściśle dostosowanych do warunków konkretnej geometrii i wymagań terenu. Spójność konstrukcji uzyskiwana jest dzięki iniekcji pod płyty samorozlewnej szybkoschnącej zaprawy cementowej, która łączy warstwy zabudowy. Tworzy to monolit gwarantujący szczelność konstrukcji, wysoką wytrzymałość i możliwość wymiany elementów stalowych bez konieczności demontażu i ponownej produkcji płyt betonowych. W ten sposób skrócona zostanie nie tylko zabudowa nowych elementów infrastruktury, ale też czas przyszłych jej remontów.
– Wielkogabarytowe płyty przejazdowe zostały zaprojektowane w taki sposób, że nie ma konieczności stosowania dodatkowych płyt w obszarze międzytorza. Każda z płyt dedykowanych poszczególnym tokom torowym została poszerzona w taki sposób, aby zająć swoją połowę międzytorza i sumarycznie z drugim tokiem „pokryć” całą szerokość przejazdu.- wyjaśnia Jakub Mosznienko, kierownik ds. produkcji płyt prefabrykowanych CONTRACK.
Przejazd na ul. Telimeny jest o tyle nietypowy, że musiał zostać wykonany w łuku. Możliwości zastosowania dostępnych dotąd rozwiązań w takim przypadku są znacznie ograniczone - do zabudowy musiałoby zostać użytych aż ok. 28 prefabrykowanych płyt betonowych. CONTRACK pozwolił na zredukowanie tej liczby do zaledwie 4 elementów nawierzchni. Jak zapewniają przedstawiciele CONTRACK bazując na doświadczeniu z ul. Telimeny, w przyszłości takie zadania będą mogły zostać wykonane przy użyciu jedynie dwóch płyt, a nawet z wcześniej zintegrowaną szyną.
Porównanie ilościowe płyt w technologii klasycznych małogabarytowych płyt prefabrykowanych z płytami wielkogabarytowymi.
Porównanie przekrojów przejazdu drogowo-torowego w przypadku zastosowania technologii tradycyjnej i technologii CONTRACK
CONTRACK może uchronić miasta przed paraliżem komunikacyjnym
– Liczymy na to, że rynek dostrzeże potencjał technologii CONTRACK i – dbając o komfort mieszkańców borykających się co chwilę długotrwałymi utrudnieniami i korkami wynikającymi z modernizacji linii tramwajowych – zacznie regularnie korzystać z technologii prefabrykacji kluczowych elementów infrastruktury tramwajowej. Wiedza uzyskana podczas zabudowy tego przejazdu otwiera nam możliwość jeszcze szybszego i precyzyjnego prowadzenia robót, docelowo również w trybie weekendowym. To znacznie usprawni prace prowadzone w krytycznych punktach tkanki miasta – podsumowuje Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć.
– Prawdziwą przewagę technologiczną osiągniemy w sytuacji bieżącej eksploatacji tego typu przejazdów. Prefabrykat został tak zaprojektowany i wykonany, by umożliwiać szybkie naprawy – na przykład wymianę części stalowej z wykorzystaniem technologii cięcia wodnego materiału do sprężystego mocowania szyn czy też regulację ewentualnych zmian położenia płyt w planie i profilu. Dzięki bardzo dobrej współpracy z firmą ZUE, która jest wykonawcą zadań utrzymaniowych na terenie miasta Krakowa, możemy zmniejszyć koszty społeczne ponoszone przez mieszkańców w wyniku prowadzenia prac remontowych – podsumowuje Grzegorz Leszczyński z CONTRACK.
Technologia sprawdzi się szczególnie w trudnych zadaniach, takich jak skomplikowane układy torowe, nietypowa geometria i w krytycznych punktach komunikacji drogowej zarówno w aktualnie prowadzonych kontraktach, jak i nowych inwestycjach. Przepełnione w ostatnim czasie remontami miasta mają możliwość wykorzystania potencjału technologii.