W poniedziałek, 19 września, uruchomiony zostanie parking Park & Ride przy stacji kolejowej SKA „Kraków Swoszowice”. Na parking będzie można wjechać od strony ulicy Kąpielowej. Natomiast od soboty, 24 września, wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu wybranych linii autobusowych w tej części miasta.
W ramach budowy węzła przesiadkowego „Kraków Swoszowice” zrealizowano m.in.: Peron wyspowy dwukrawędziowy, Przejście podziemne, Sieci sanitarne i wodociągowe, sieci odwodnienia i kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetyczne, sieci telekomunikacyjne, sieci sterowania ruchem kolejowym, toalety wraz z przyłączami wody i kanalizacji sanitarnej, Zbiornik przeciwpożarowy, Parking Park & Ride wraz z wyposażeniem (niezbędną infrastrukturą techniczną, w tym stacjami do ładowania pojazdów elektrycznych), Obiekty drogowe służące obsłudze przystanku kolejowego (w tym zatoki autobusowe wraz z wyposażeniem, miejsca postojowe dla TAXI, miejsca Kiss & Ride, miejsca dla busów podmiejskich, chodniki, parkingi rowerowe) nasadzenia drzew i krzewów w obrębie zakresu robót.
Od 24 września zostaną wprowadzone zmiany w komunikacji autobusowej:
- Linia nr 135 będzie kursować po nowej stałej trasie: „Łagiewniki” – … – ul. Fredry, ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, ul. Witosa – … – „Golkowice Pętla”
- Linia będzie dodatkowo obsługiwać przystanek „Millana” n/ż, natomiast nie będzie obsługiwać przystanków „Połomskiego” i „Centrum JPII”. Linia będzie kursować co 30 minut w dni powszednie i co 40 minut w godzinach wieczornych oraz w dni wolne
- Linia nr 155 będzie kursować po nowej stałej trasie: „Zajezdnia Wola Duchacka” – … – ul. Myślenicka, ul. Merkuriusza Polskiego (powrót: ul. Chałubińskiego, ul. Szybisko), ul. Kąpielowa, droga prowadząca do stacji kolejowej Kraków Swoszowice – „Swoszowice SKA”.
- Linia będzie kursować co 30 minut w dni powszednie i co 40 minut w godzinach wieczornych oraz w dni wolne
- Linia nr 165 zostanie zlikwidowana
- Linia nr 214 będzie kursować po obecnej trasie co 30 minut w dni powszednie, co 40 minut w godzinach wieczornych i co 80 minut w dni wolne. Wybrane kursy nadal będą realizowane na trasie skróconej „Borek Fałęcki” – „Grabówki Pętla”
- Linia nr 224 zostanie przywrócona na stałą trasę. W kierunku Wieliczki będzie kursować przez ul. Totus Tuus i Witosa, z pominięciem ul. św. Brata Alberta, Herberta, Bujaka i Halszki. Częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian
- Linia nr 254 będzie kursować po nowej stałej trasie: „Borek Fałęcki” – … – ul. Kąpielowa, „Swoszowice SKA” (podjazd do nowej pętli każdym kursem w obu kierunkach), ul. Kąpielowa – … – „Golkowice Pętla” / „Grabówki Pętla”
- Linia będzie kursować co 30 minut w dni powszednie i co 80 minut w godzinach wieczornych oraz w dni wolne. Wybrane kursy w dni powszednie (jeden kurs w godzinach porannych) i w dni świąteczne będą jak dotychczas realizowane na trasie „Borek Fałęcki” – „Grabówki Pętla”
- Linia nr 433 będzie kursować po nowej stałej trasie: „Łagiewniki” – … – ul. Bojki, ul. Cechowa – „Piaski Wielkie”
- Częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian.
Gmina Miejska Kraków 13 lutego 2019 r. zawarła z PKP Polskie Linie Kolejowe umowę partnerską w sprawie określenia zasad współdziałania przy realizacji projektu pn.: „Przebudowa stacji kolejowej SKA Kraków Swoszowice wraz z budową parkingu typu Park&Ride (ZIT)”.
Na podstawie zapisów tej umowy PKP PLK w imieniu gminy przygotowało i przeprowadziło postępowania przetargowe o udzielenie zamówienia publicznego, a następnie podpisało umowy na: zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn.: „Przebudowa stacji kolejowej »Kraków Swoszowice« wraz z budową parkingu typu Park & Ride” oraz na zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad inwestycją.
Dla tej inwestycji miasto uzyskało dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020 w wysokości ok. 29,8 mln zł.