Kraków rozpisał przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej w ciągu Alei Trzech Wieszczów, łączącej Nowy Kleparz i plac Inwalidów. Analizie podlegać będzie kilka wariantów trasowania z licznymi podwariantami. Zamawiający nie wyklucza tunelu z podziemnymi przystankami oraz w części wariantów. Dla wariantów naziemnych – i w razie konieczności także i podziemnego – założono brak sieci trakcyjnej.
Przedmiotem zamówienia jest wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej Nowy Kleparz – plac Inwalidów. Zgodnie z założeniami nowa trasa miałaby prowadzić w ciągu alei Słowackiego, będącej częścią tzw. Alei Trzech Wieszczów. To w sumie ok. 850 m torowiska.
Koncepcja powinna zawierać zakres niezbędnej przebudowy, jak również rozbudowy układu drogowego (w tym m. in. alei Mickiewicza i Słowackiego, ulic Królewskiej, Karmelickiej, Długiej, Prądnickiej i Kamiennej wraz ze skrzyżowaniami) oraz infrastruktury technicznej.
Założono pełne relacje skrętne w węzłach tramwajowych. Od strony Nowego Kleparza projektowana linia ma zostać dowiązana do istniejących połączeń tramwajowych w ciągu ul. Kamiennej oraz ul. Długiej. Natomiast od strony placu Inwalidów – do istniejącego połączenia tramwajowego przebiegającego ulicami Królewską oraz Karmelicką. W obszarze linii tramwajowej układ drogowy powinien uwzględniać priorytet w ruchu dla komunikacji zbiorowej – z tramwajami na pierwszym miejscu – oraz pieszych i rowerzystów. Rozwiązania geometryczne i techniczne powinny zapewniać minimalizację dojść pieszych do nowopowstałych naziemnych/podziemnych przystanków tramwajowych. Minimalna prędkość komunikacyjna tramwaju ma wynosić 24 km/h. Modyfikacje przekroju ulicznego nie mogą negatywnie wpłynąć na ruch autobusowy.
Analizowanych będzie kilka wariantów w zakresie usytuowania torowiska, z licznymi podwariantami. Pierwszy zakłada wytyczenie torowiska w pasie zieleni Alei Trzech Wieszczów na odcinku Nowy Kleparz – Plac Inwalidów – ze wspólnym pasem dla autobusów bądź pozostawieniem buspasów po zewnętrznych stronach.
Drugi to wytyczenie torowiska w jezdni Alei Trzech Wieszczów. Pod uwagę brane będzie kilka podwariantów: zlokalizowanie linii tramwajowej w jezdni północnej wraz z pasami autobusowo-tramwajowymi dla obu kierunków. Jezdnia północna powinna zostać wyłączona z ruchu pojazdów komunikacji indywidualnej. Dwa pasy jezdni południowej powinny zostać dostosowane do ruchu dwukierunkowego pojazdów samochodowych. W kolejnym założono zlokalizowanie linii tramwajowej w obrębie obecnych środkowych pasów ruchu jezdni północnej i południowej wraz z pasami autobusowymi (pas autobusowo-tramwajowy). Istniejące buspasy zlokalizowane w zewnętrznych pasach ruchu miałyby zostać wykorzystane jako droga rowerowej. Wewnętrzne pasy ruchu będą służyć obsłudze ruchu pojazdów samochodowych. Trzeci podwariant zakłada zlokalizowanie przebiegu linii tramwajowej w jezdni północnej. Lokalizacja buspasa w południowej jezdni ATW nie podlega zmianie. Buspas w jezdni północnej miałby zostać zlokalizowany w obrębie obecnego środkowego pasa ruchu. Dwukierunkowa ścieżka rowerowa byłaby wytyczona w północnej jezdni po stronie zewnętrznej alei. Dwukierunkowy ruch pojazdów indywidualnych odbywałby się na południowej jezdni alei (po jednym pasie ruchu w każdym kierunku). W I i II wariancie założono brak sieci trakcyjnej i obsługę z wykorzystaniem tramwajów Stadler Tango Lajkonik, umożliwiających jazdę bez zasilania trakcyjnego na odcinku 3 km.
Trzeci wariant to tunel tramwajowy na odcinku Nowy Kleparz – Plac Inwalidów pod jezdnią północnego pasa drogowego Alei Trzech Wieszczów. Na przystankach podziemnych wykonawca musi przeanalizować możliwość wykonania przejść podziemnych łączących perony obsługujące przeciwne kierunki. Dodatkowo wariant ten powinien obejmować wyjścia z przystanków podziemnych na obie strony Alei Trzech Wieszczów (niezależnie od kierunku przybycia tramwaju). Przewidziano trzy podwarianty. Pierwszy zakłada rampy zjazdowe w ciągu al. Słowackiego w obrębie pasa dzielącego, zarówno w rejonie placu Inwalidów, jak i w rejonie Nowego Kleparza. Usytuowanie. ramp nie powinno ingerować w obecnie funkcjonujące rozwiązania w zakresie naziemnych relacji tramwajowych Długa-Słowackiego-Kamienna oraz Karmelicka-Królewska. W przypadku braku technicznych możliwości zaprojektowania tunelu z siecią trakcyjną (np. brak możliwości zaprojektowania ramp o odpowiednich długościach) dopuszcza się, po uzgodnieniu z zamawiającym, zaprojektowanie tunelu pozbawionego sieci trakcyjnej. Drugi podwariant różni się korektą istniejącego układu drogowego i tramwajowego w obrębie skrzyżowania Słowackiego, Długiej i Prądnickiej oraz skrzyżowania Słowackiego i Prądnickiej w celu uzyskania układu umożlwiającego optymalne prowadzenie ruchu tramwajowego. W trzecim podwariancie założono usytuowanie ramp zjazdowych do tunelu w ul. Karmelickiej i ul. Królewskiej w rejonie placu Inwalidów oraz w ul. Długiej i w ul. Kamiennej w rejonie Nowego Kleparza. Węzły rozjazdowe umożliwiające przejazd we wszystkich możliwych relacjach tramwajowych powinny być zlokalizowane pod ziemią. W tym podwariancie przystanki tramwajowe w rejonie Nowego Kleparza oraz Placu Inwalidów powinny zostać zlokalizowane pod ziemią i zintegrowane z komunikacją naziemną (autobusową, pieszą, rowerową). Przewiduje się likwidację obecnie funkcjonujących naziemnych skrzyżowań linii tramwajowych w rejonie placu Inwalidów oraz Nowego Kleparza, gdyż zostaną one zastąpione przez rozwiązania tunelowe. Wykonawca ma przygotować też dwa autorskie (własne) warianty.
Termin składania ofert mija 29 stycznia. O wyborze zdecydują cena (55%) oraz dodatkowe doświadczenie osób wskazanych do realizacji zamówienia (45%). Na całość zamówienia przeznaczono 70 tygodni.