Plany zamówień publicznych krakowskich spółek komunalnych zawierają szereg inwestycji tramwajowych. Wiadomo, że w tym roku ma ruszyć przetarg na przebudowę dalszego odcinka torów w al. Solidarności. Zleconych zostanie też sporo opracowań projektowych i koncepcyjnych, związanych np. z przebudową Starowiślnej, węzłów rozjazdowych czy budowy nowych tras ciągu Lema i Bunscha.
W I kwartale tego roku w planie zamówień publicznych ZDMK widnieje ogłoszenie przetargu na koncepcję i projekt przebudowy torowiska tramwajowego w ul. Starowiślnej. Wartość zamówienia szacowana jest na 976 tys. zł. Zamówiony ma zostać także projekt przebudowa węzła rozjazdów Bagatela oraz układu drogowo-torowego na odcinku Teatr Bagatela – ul. Garbarska. Kolejne zlecenie będzie dotyczyło projektu przebudowy węzła rozjazdów Piłsudskiego. Oba zadania szacowane są na 487,8 tys. zł.
Również w I kwartale przewidziano przetarg na projekt linii tramwajowej w ciągu ul. Lema – od Mogilskiej do al. Pokoju. To przedłużenie trasy tramwajowej z Mistrzejowic. Wartość zlecenia powinna zamknąć się w kwocie 487,8 tys. zł. Z kolei w IV kwartale przewidziano przetarg na projekt łącznicy torowiska tramwajowego z ul. Nowosądeckiej w ul. Wielicką w kierunku pętli tramwajowej Nowy Bieżanów wraz z podstacją trakcyjną. Wartość zamówienia szacowana jest na 569,1 tys. zł.
W I kwartale powinno zostać też ogłoszone nowe postępowanie na utrzymanie, konserwację i naprawy infrastruktury tramwajowej w Krakowie w latach 2022-2025. Wartość zlecenia szacowana jest na 136,5 mln zł. Od lat utrzymaniem krakowskich torowisk zajmuje się firma ZUE. W III kwartale ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę torowiska w al. Solidarności od pl. Centralnego do Bulwarowej. Wartość zamówienia to 21,1 mln zł.
Inwestycje tramwajowe znajdują się też w planie Zarządu Inwestycji Miejskich. W I kwartale przewidziano przetarg na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji środowiskowej dla rozbudowy ul. Bunscha i budowy ul. Humboldta wraz z budową linii tramwajowej. Chodzi o przedłużenie trasy za pętlą Czerwone Maki.
W tej chwili trwa już szereg inwestycji. Tu warto wymienić przede wszystkim linię
Krowodrza Górka – Górka Narodowa oraz
Trasę Łagiewnicką. Na etapie koncepcyjnym bądź projektowym są trasa
Cichy Kącik – Azory, Meissnera – Mistrzejowice,
Krowodrza Górka – Azory,
Mały Płaszów – Rybitwy,
Nowy Kleparz – Plac Inwalidów,
Prokocim Szpital – os. Rżąka,
węzeł Lubocza z pętlą Walcownia.