Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki wymusiła wprowadzenie ograniczeń w ruchu samochodowym i komunikacji miejskiej w miejscu inwestycji. Kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej skarżą się na niedogodności, ale ZIKiT zapewnia o wprowadzeniu usprawnień.
Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki wymusiła zmiany w organizacji komunikacji pieszej, samochodowej oraz komunikacji miejskiej na skrzyżowaniu Alei Powstańców Śląskich, ul. Powstańców Wielkopolskich, ul. Limanowskiego i ul. Wielickiej. Dwie estakady powstaną nad skrzyżowaniem jednych z najważniejszych jezdni w Krakowie. Krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportowej wprowadza kolejne rozwiązania, które mają złagodzić skutki utrudnień.
Dodatkowy buspas
Z obserwacji ZIKiT-u wynika, że największy problem występuje obecnie na ul. Kamieńskiego, gdzie autobusy Komunikacji Miejskiej notują duże opóźnienia.
– Linie te obsługują dziennie około 140 tys. ludzi (czyli mniej więcej tyle ile mieszka w Zielonej Górze i niewiele mniej niż w Rzeszowie. Dlatego wprowadzimy buspas od ul. Pańskiej do zjazdu w ul. Powstańców Śląskich. Ponieważ zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest ta ulica dla kierowców samochodów osobowych, buspas będzie inny niż pozostałe krakowskie buspasy. Będzie on dostępny dla samochodów osobowych, którymi podróżować będzie co najmniej trzy osoby (2+1) – poinformował Michał Pyclik, rzecznik prasowy krakowskiego ZIKiT-u.
– To, czy z buspasa rzeczywiście korzystają uprawnione pojazdy będzie sprawdzała policja ale planujemy też zamontowanie kamer monitorujących buspas. Rozważano wprowadzenie trzeciego pasa na ul. Kamińskiego (z wykorzystaniem poboczy) ale ze względu na niewystarczającą szerokość jezdni ustalono, iż nie ma możliwości zastosowania tego rozwiązania – powiedział Michał Pyclik.
Dłuższe tramwaje i więcej tablic informacyjnych
ZIKiT deklaruje, że na bieżące obserwacje sytuacji ruchowej pokazują, że stopniowo się ona normuje. – Oczywiście inwestycja PKP PLK generuje utrudnienia ale już dzisiaj są one znacznie mniejsze niż w poniedziałek. Wynika z tego, że przyjęte przez nas założenia co do organizacji ruchu się sprawdzają. Nie mniej jednak, chcemy zareagować i wprowadzić pewne korekty. Od poniedziałku nasi inspektorzy są w terenie, prowadzimy konsultacje z policją i inwestorem. Przygotowaliśmy rozwiązania, które pozwolą usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Mamy również propozycje dla kierowców. Dodatkowo udrożnimy przejazd autobusów w rejonie łącznicy na wysokości CH Bonarka(w kierunku Ronda Matecznego) poprzez eliminację przejazdu samochodów osobowych na wprost – tłumaczy Michał Pyclik.
– Z prowadzonych obserwacji wynika, że najwięcej z osób, które przesiadły się na KMK wybrało linię 13. Dlatego już od wczoraj linia ta obsługiwana jest dłuższymi tramwajami (32 m w miejsce 26 m). Z myślą o kierowcach zobligowaliśmy wykonawcę prac do ustawienia dodatkowych tablic informacyjnych dot. utrudnień i objazdów na ciągu ul. Powstańców Śląskich i Wielkopolskich. Nasi inżynierowie ruchu na bieżąco obserwują jak zmienia się ruch na skrzyżowaniach (w ciągu tras objazdowych) i sukcesywnie będą korygować ustawienia świateł, tak by uwzględnić zmianę w ich obciążeniu ruchem – dodaje Pyclik.
Tymczasowy parking
Dla kierowców, którzy chcieliby uniknąć korka na ul. Wielickiej i wybraliby komunikację tramwajową, zostały wyznaczone dodatkowe miejsca parkingowe. na ul. Ćwiklińskiej na jednym pasie ruchu od ul. Mała Góra do ul. Aleksandry umożliwiające pozostawienie samochodu i przesiadkę na tramwaj.
– Zdecydowaliśmy także o zmianie w planach remontów nakładkowych. Ulice Nowosądecka, Brożka i Zakopiańska zostaną wyremontowane w późniejszych terminach. Remonty nakładkowe były planowane już w tym tygodniu, ale ze względu na duże utrudnienia dla kierowców z powodu budowy łącznicy PKP, zostaną przesunięte w czasie. Nowe terminy podamy z początkiem przyszłego tygodnia. Zmieni się także sposób realizacji remontów, jeszcze więcej uciążliwych prac będzie wykonywanych nocami i ewentualnie w weekendy. Natomiast na ulicach Piastowskiej i Skotnickiej remonty nakładkowe trwają od kilku dni i nie powodują większych utrudnień w ruchu – tłumaczy Michał Pyclik.
Po co łącznica?
Budowa łącznicy kolejowej, która ma zostać oddana do eksploatacji w 2017 roku, umożliwi wyeliminowanie konieczności wjazdu pociągów z Krakowa Głównego oraz Skawiny na stację Kraków Płaszów w celu zmiany kierunku jazdy. Pozwoli to zaoszczędzić od około 10 do nawet 20 minut czasu podróży pasażerów pociągów regionalnych i dalekobieżnych.
Nowy odcinek torów otworzy drogę do uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa Głównego do Skawiny, oraz wprowadzeniu rozkładu jazdy opartego o dużą częstotliwość kursowania. Z krótszych czasów przejazdu skorzystają pasażerowie podróżujący np. z Warszawy czy samego Krakowa Głównego do: Oświęcimia p. Spytkowice, Skawiny, Wadowic, Bielska-Białej, Kalwarii Zebrzydowskiej, Suchej Beskidzkiej, Żywca, Chabówki, Rabki-Zdrój, Nowego Targu, Poronina i Zakopanego.
Wyświetl większą mapę