Kraków ogłosił przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji budowy nowej linii tramwajowej, łączącej istniejącą trasę w Małym Płaszowie z węzłem drogowym Kraków Przewóz, gdzie zaplanowano terminal autobusowy i parking przesiadkowy. Elementem inwestycji jest też rozbudowa ulicy Domagały w obszarze Rybitw. Opracowanie będzie się też odnosić do kwestii budowy linii tramwajowej od ulicy Śliwiaka do osiedla Złocień.
Przewidziano wytrasowanie linii tramwajowej w ciągu Lipskiej, Surzyckiego, Rybitwy, Botewa i Śliwiaka do węzła drogowego z S7. Założono minimalną prędkość komunikacyjną tramwaju wynoszącą 26 km/h przy prędkości maksymalnej określonej na 70 km/h. Założono sześć wariantów lokalizacji pętli: po czterech stronach węzła drogowego oraz dwie autorskie wykonawcy. Pętla tramwajowa powinna zawierać dwa perony dla przyjeżdżających, jeden peron dla odjeżdżających oraz miejsce umożliwiające postój minimum trzech składów o długości 45 m poza przystankami. Zaplanowano przystanki o długości min. 45 m. Terminal autobusowy powinien posiadać min. trzy krawędzie peronowe o długości min. 20 m każda. Zaplanowano poczekalnię i toaletę. Parking powinien pomieścić min. 500 pojazdów. Założono priorytet w ruchu komunikacji zbiorowej (tramwaju) oraz pieszych i rowerzystów.
Przebieg linii tramwajowej Mały Płaszów - węzeł S7, opensteetmap.orgZaplanowano budowę przedłużenia ulicy Domagały od skrzyżowania z ulicą Nad Drwiną do skrzyżowania ulic Śliwiaka oraz Bartników. Autorzy powinni wykonać też studium koncepcyjne linii tramwajowej w przebiegu od ulicy Śliwiaka do osiedla Złocień. Wykonawca wykona co najmniej pięć wariantów. Założono trasowanie linii tramwajowej od ulicy Śliwiaka do osiedla Złocień wzdłuż przebiegu ulicy Półłanki wraz ze zlokalizowaniem w rejonie osiedla Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie skrzyżowania ulic Śliwiaka, Botewa i Półłanki. Drugi wariant to trasowanie linii tramwajowej od ulicy Śliwiaka do osiedla Złocień wzdłuż istniejącej i planowanej ulicy Domagały wraz ze zlokalizowaniem w rejonie osiedla Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie skrzyżowania ulic: Śliwiaka, planowanej Domagały i Bartników. Trzeci zakłada trasowanie linii tramwajowej od ulicy Śliwiaka do osiedla Złocień wzdłuż drogi ekspresowej S7 wraz ze zlokalizowaniem w rejonie osiedla Złocień pętli tramwajowej. Wariant ten wymaga zaprojektowania rozjazdu torowego w rejonie węzła drogowego Kraków Przewóz. Wykonawca powinien przedstawić też dwa alternatywne rozwiązania autorskie. Powyższe warianty muszą przewidywać zintegrowanie z przystankiem kolejowym Kraków Złocień. Dopuszcza się, po uzgodnieniu z zamawiającym, zaprojektowanie zakończenia połączenia tramwajowego odcinkiem prostym wraz z rozjazdami w układzie trapezowym umożliwiającym kursowanie tramwajów dwukierunkowych zamiast tradycyjnej pętli. Przy pętli tramwajowej należy przewidzieć zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, w liczbie stojaków 30.
Różne warianty trasowania torowiska do os. Złocień (w przybliżeniu), openstreetmap.orgWykonawca powinien przygotować prognozy ruchu, analizy ruchowe. Zamówienie obejmuje rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych, rozwiązanie kolizji oraz opracowanie szacunkowego kosztorysu. Przewidziano też konsultacje społeczne.
Termin składania ofert mija 16 lipca. O wyborze zdecydują cena (55%) oraz dodatkowe doświadczenie osób wskazanych do realizacji zamówienia (45%). W terminie do 26 lutego 2021 r. wykonawca miałby przedłożyć wariantową koncepcję i studium koncepcyjne wraz z uzyskaniem opinii oraz przeprowadzeniem konsultacji społecznych. Natomiast w terminie do połowy listopada 2021 r. przewidziano czas na uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej. Zamówienie miałoby zostać wykonane do połowy listopada 2021 r. Szacowana wartość zamówienia to 1,220 mln zł brutto.