Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Krośniewicka KD: Zapomniane przedłużenie tramwaju

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Krośniewicka KD: Zapomniane przedłużenie tramwaju
Fot. Kasper FiszerW ostatnim okresie funkcjonowania tabor prezentował się bardzo źle. (2006)
Niegdyś łódzki system tramwajów podmiejskich i ciągnącą się setkami kilometrów sieć Kujawskich Kolei Dojazdowych łączyła wspólna stacja przesiadkowa, dziś tor do Krośniewic jest nieużywany. W dobie ciągłego dążenia do integracji różnych środków transportu warto przypomnieć nieodległą historię podłódzkiego odcinka wąskotorówki i niedawny zmierzch jednej z ostatnich czynnych w ruchu pasażerskim sieci dojazdowych.

Według żartobliwej anegdoty łódzka sieć tramwajów podmiejskich docierająca do leżącego kilkanaście kilometrów na północ od stolicy aglomeracji Ozorkowa w zasadzie sięgała niegdyś Gniezna. Choć w stwierdzeniu tym drzemie – mówiąc eufemistycznie – niemała przesada, rzeczywiście do 1986 r. w Ozorkowie można było przesiąść się na wspólnej stacji z wąskotorowego tramwaju do pociągu toczącego się po szynach o jeszcze węższym rozstawie 750 mm. Ten zaś był oknem na całą rozciągającą się aż po Kujawy i wschodnią Wielkopolskę bogatą sieć Kujawskich Kolei Dojazdowych.

Linię miała uratować turystyka

Trudno wyobrazić sobie, by ktokolwiek kiedykolwiek rzeczywiście próbował dostać się w ten sposób aż do Gniezna – już w latach 80. nie było to możliwe, bo pociągi pasażerskie nie obsługiwały odcinka z Jabłonki Słupeckiej do Anastazewa, zresztą dojazd do samej Jabłonki musiałby trwać więcej niż dobę. Tym niemniej rola ozorkowskiego węzła była oczywista i znaczna. Pozwalał on powoli, ale tanio i łatwo dostać się z miejscowości północnej części regionu łódzkiego do jego stolicy. Węzeł miał być przeniesiony na dworzec normalnotorowy, dokąd skrócono trasę wąskotorówki, ale tramwaj dotarł jedynie do połowy odległości między zlikwidowanym i planowanym centrum przesiadkowym, co na zawsze przerwało ciąg.

Krośniewicka Kolej Dojazdowa, której jedną z głównych odnóg była trasa do Ozorkowa przez Łęczycę, funkcjonowała potem z pewnym powodzeniem jeszcze przez szereg lat. Regularne pociągi pasażerskie na wspomnianej linii zlikwidowano w 1996 r., a w cztery lata później rozpoczęły się próby znalezienia dla trasy nowej roli – wycieczkowo-turystycznej. W latach 2000–2001 do Ozorkowa docierały sporadyczne pociągi, w tym prowadzone czynnym wówczas parowozem serii Px48-1902.

Kolej zlikwidowana dwa razy – w PKP i w SKPL

Po likwidacji struktur kolei dojazdowych w ramach dawnego PKP krośniewicką wąskotorówkę przejęła gmina Krośniewice, a operatorem zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych. Nowy przewoźnik przywrócił na linii ozorkowskiej regularny ruch pasażerski, ale nigdy nie dotarł on do stacji końcowej południowej odnogi. W 2003 r. w dni targowe wąskotorówka dojeżdżała do Daszyny (22 km od Krośniewic i 26 od Ozorkowa), w 2005 – już tylko do Krzewia (13 km od Krośniewic). Niedługo potem niedotowane pociągi przestały kursować w ogóle, ale w 2006 r. po latach przerwy przejezdny stał się cały 48-kilometrowy szlak.

Do Ozorkowa dotarło zaledwie kilka pociągów specjalnych., po czym... ruch zamarł całkowicie. W atmosferze dużego konfliktu samorządowe władze rozwiązały w 2008 r. umowę z SKPL i wąskotorówka pozostała bez gospodarza. Łęczyckiemu urzędowi miasta udało się zorganizować potem jeszcze jeden przejazd (obsłużyły go własnym sumptem organy gminy Krośniewice), który był ostatnim w stuletniej historii trasy – przynajmniej póki co. Staraniem sympatyków, którzy opiekują się linią, utrzymywana jest jej względna przejezdność, ale stacja w Krośniewicach pozostaje od siedmiu lat całkowicie uśpiona.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Komunikacja

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Jan Gładysiak 09 października 2017

Fenomen radzieckich kolei dziecięcych

Komunikacja

Fenomen radzieckich kolei dziecięcych

Kasper Fiszer 13 sierpnia 2016

Węgry: Wykolejenie na koniec ruchu wąskotorówki

Komunikacja

Słowacja: Elektryczna wąskotorówka wróciła do ruchu

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Komunikacja

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Jan Gładysiak 09 października 2017

Fenomen radzieckich kolei dziecięcych

Komunikacja

Fenomen radzieckich kolei dziecięcych

Kasper Fiszer 13 sierpnia 2016

Węgry: Wykolejenie na koniec ruchu wąskotorówki

Komunikacja

Słowacja: Elektryczna wąskotorówka wróciła do ruchu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5