Zgodnie z rachunkami Ministerstwa Transportu koszt wdrożenia Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem ma być o blisko jedną trzecią niższy od wdrożenia systemu elektronicznego poboru opłat. Według przygotowanego w 2012 roku studium wykonalności inwestycja ta powinna kosztować około 700 milionów złotych. Jednak jej rzeczywista cena jest trudna do ustalenia, ponieważ system będzie się również opierał na miejskich ITSach, za których budowę odpowiadają samorządy.
Według oficjalnych danym Ministerstwa Krajowy System Zarządzania Ruchem, realizowany od 2011, powinien zostać ukończony w ciągu pięciu lat. Licząc rzeczywiste jego koszty trzeba uwzględnić, obok systemu budowanego na drogach krajowych, również projekty ITS realizowane przez samorządy. Cały czas nieznane są też plany Ministerstwa Transportu względem koncesjonowanych odcinków autostrad. - W tej chwili jest za wcześnie na prowadzenie rozmów z koncesjonariuszami w sprawie objęcia zarządzanych przez nich odcinków KSZR - tłumaczy rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Urszula Nelken. System skrojony na miarę potrzeb użytkowników
Dotychczas w ramach KSZR opracowano ogólne założenia funkcjonalne systemu, studium wykonalności, specyfikacje techniczne ITS w głównych obszarach tematycznych związanych z zarządzaniem ruchem, m.in. dotyczących parametrów technicznych urządzeń telematyki drogowej, standardów detekcji ruchu, protokołów transmisji danych dla systemu zarządzania ruchem, gromadzenia, archiwizacji oraz wykorzystania danych pozyskanych z KSZR. Obecnie w GDDKiA trwają prace nad utworzeniem architektury (szkieletu) KSZR, opartej na wzorcowym projekcie FRAME, opracowanym specjalnie na potrzeby tworzenia architektury ITS o zasięgu krajowym lub regionalnym, współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. - Takie działanie ma na celu określenie potrzeb użytkowników systemu (zarówno kierowców jak i instytucji sprawujących zarząd na drogach), następnie zdefiniowanie kompleksowego zestawu funkcji dla wybranych obszarów zarządzania ruchem i operacji z tym powiązanych, a także określenie rodzaju przepływu danych pomiędzy tymi funkcjami. W dalszym etapie prac dokonane zostanie przyporządkowanie kompetencyjne realizacji poszczególnych zadań KSZR - wyjaśnia rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Mikołaj Karpiński, dodając, że opracowanie architektury KSZR pozwoli na utworzenie standardów działań, niezależnie od technologii wdrożeń, jakie są obecnie oferowane na rynku ITS.
Poszczególne etapy procesu przetargowego są już w fazie realizacji. Pierwszy etap to przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór firmy świadczącej dla GDDKiA usługi w ramach inżyniera kontraktu i powinien być on zrealizowany w drugiej ołowie 2013 roku. Kolejnym etapem będzie przygotowanie dokumentacji przetargowej (kompletny opis przedmiotu zamówienia i oszacowanie wartości przedmiotu zamówienia) do postępowania przetargowego na zaprojektowanie i wdrożenie KSZR. - Przewidywany termin zakończenia prac przygotowawczych do tego przetargu to grudzień 2013 roku . Formuła i zakres tego postępowania przetargowego jest obecnie uzgadniana, rozważany jest scenariusz, w którym wdrożenie KSZR zostanie podzielone na "podzadania" wymagające wyboru odpowiedniego trybu postępowania przetargowego - wyjaśnia Karpiński.
ITS na drogach krajowych działa już teraz
Wbrew pozorom Generalna Dyrekcja ma już spore doświadczenie we wdrażaniu i zarządzaniu ITS-ami na drogach krajowych. Część tego typu rozwiązań działa obecnie w ramach systemu ViaToll. Dobrym przykładem jest System Osłony Meteorologicznej Dróg, działający w ramach już utworzonych systemów, dedykowany przede wszystkim służbom utrzymaniowym, czy rozbudowywany obecnie System Monitoringu Wizyjnego Stanu Nawierzchni Dróg. Innym przykładem może być System Zarządzania Ruchem realizowany w ramach dostosowania A2 na odc. Konin - Stryków do standardów autostrady płatnej. Czy System Informacji Autostradowej na tzw. Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Właściwie wszystkie systemy ITS za które odpowiada obecnie GDDKiA funkcjonują na bazie infrastruktury wykorzystywanej w ramach ViaToll, dlatego też istnieje duże prawdopodobieństwo, że to właśnie tzw. e-myto stanie się szkieletem, na bazie którego zbudowany będzie KSZR. Operator systemu ViaToll, firma Kapsch, jest zainteresowany rozbudową KSZR, tym bardziej, że coraz bardziej angażuje się on również w realizację miejskich systemów ITS, bez których system będzie niekompletny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.