Gmina Ksawerów chce porozumieć się z Pabianicami w sprawie wspólnego wystąpienia o środki z RPO. Zwiększa to szanse na powodzenie inwestycji, która ma pozwolić na przetrwanie trasy, której stan techniczny stale się pogarsza. Modernizacja infrastruktury będzie dużym wyzwaniem finansowym dla wiejskiej gminy, w której mieszka zaledwie nieco ponad 7 tys. osób.
W zeszłym tygodniu Urząd Miejski w Pabianicach poinformował o
planach zgłoszenia projektu remontu infrastruktury tramwajowej do konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Oznacza to, że miasto praktycznie wycofało się z realizacji
wspólnej inwestycji wszystkich podłódzkich samorządów i planuje przeprowadzić niezbędne roboty niezależnie od pozostałych gmin. Decyzję tę wspiera gmina Ksawerów, co może być kluczowe dla realizacji przedsięwzięcia.
Samorządy pracują nad formalnym porozumieniemCzęść linii tramwajowej łączącej z Łodzi do Pabianic należy bowiem do małej, zamieszkanej przez ok. 7 tys. osób gminy wiejskiej Ksawerów. Remont pabianickiego fragmentu trasy nie zagwarantowałby zatem przetrwania ważnego dla miasta połączenia, bowiem problem pogarszającego się stanu technicznego dotyczy również odcinka znajdującego się poza zarządem Pabianic i Łodzi. Ksawerów uczestniczył wcześniej w pracach nad Łódzkim Tramwajem Metropolitalnym (projektem wspólnym dla wszystkich linii podmiejskich).
Jak informuje jednak lokalny samorząd, na razie współpraca miasta Pabianice i gminy Ksawerów nie została jeszcze sformalizowana. – Aktualnie jesteśmy na etapie uzgadniania porozumienia w temacie remontu linii tramwajowej na odcinku od Pabianic poprzez teren gminy Ksawerów do pętli Chocianowice-Ikea w Łodzi – powiedział nam Marek Rzepkowski, przedstawiciel Urzędu Gminy Ksawerów. – Porozumienie to określi zakres rzeczowo-finansowy całego przedsięwzięcia wraz z rozbiciem na poszczególne samorządy – dodaje.
Ogromna popularność tramwaju wśród mieszkańców KsawerowaTramwaj stanowi najważniejsze połączenie transportem zbiorowym Ksawerowa zarówno z Łodzią, jak i z Pabianicami. Gmina zarządza linią na odcinku niecałych trzech kilometrów, na którym zlokalizowano pięć przystanków tramwajowych. – Biorąc pod uwagę obłożenie tego środka komunikacji, stwierdzić można, iż cieszy się on ogromną popularnością wśród mieszkańców – czytamy w Strategii rozwoju gminy Ksawerów na lata 2014 – 2020. Zły stan techniczny infrastruktury wymieniany jest w dokumencie wśród największych problemów gminy.
Samorząd Ksawerowa finansuje jednak także komunikację autobusową, ale utrzymywaną jedynie w kierunku Pabianic. Na podstawie porozumień międzygminnych MZK Pabianice uruchamia linie 263 Pabianice – Ksawerów oraz T Pabianice – Rzgów. Ta ostatnia nie przebiega co prawda przez sam Ksawerów, ale przez sołecką Wolę Zaradzyńską leżącą na obszarze gminy. Przebieg trasy 263 nie pokrywa się z tramwajem linii 41 i zapewnia komunikację pomiędzy innymi obszarami miejscowości. Na terenie Ksawerowa zatrzymują się także autobusy nocne łódzkiej podmiejskiej linii N4 Łódź – Pabianice, która w tej relacji obsługiwana jest jedynie w weekendy.