Działalności przewozowej nie prowadzi już obecnie PKS Kutno. W tej części kraju można wciąż liczyć na połączenia realizowane przez mniejszych przewoźników busowych, ale oczywiście na części tras obsługiwanej dawniej przez duże przedsiębiorstwo komunikacja się nie odbywa. To kolejny przykład skutków złej kondycji całego segmentu transportu autobusowego na obszarach pozamiejskich.
Do listy przedsiębiorstw wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej, które przestały w tym roku świadczyć usługi przewozowe na liniach regularnych, należy dopisać PKS Kutno. Przewoźnik obsługujący dotychczas północną część regionu łódzkiego zlikwidował swoje ostatnie kursy przed kilkoma miesiącami. Przez pięć lat spółka była częścią Grupy PKS Grodzisk Mazowiecki.
PKS Grodzisk był zobowiązany do utrzymywania przewozów do 2016 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kutnie zostało skomunalizowane w 2010 r. – wcześniej należało do Skarbu Państwa. Lokalny samorząd rozważał różne formy przekształceń spółki, a jednym z pomysłów było połączenie przedsiębiorstwa z Miejskim Zakładem Komunikacji w Kutnie. Do tego jednak nie doszło – ostatecznie przewoźnik o silnej dawniej pozycji rynkowej został sprzedany.
Za nieco ponad 1,3 mln zł PKS Kutno został kupiony w 2013 r. przez PKS Grodzisk Mazowiecki. Spółka ta zobowiązała się wówczas, że do końca 2016 r. nie pozbędzie się udziałów w kutnowskim PKS-ie ani nie przestanie realizować podstawowej działalności przewoźnika (innymi słowy, że będzie utrzymywać komunikację regularną). Przejęła także zobowiązania przewoźnika, a długi PKS Kutno sięgały wówczas ok. 1,3 mln zł.
Do Łodzi, Płocka i Żychlina wciąż dojedziemy busem Próżnię po PKS-ie wypełnili częściowo mniejsi przewoźnicy prywatni. Firma Marqs z Łęczycy operuje m.in. na trasach Kutno – Płock przez Gostynin i Łęczyca – Kutno przez Witonię. Sand-Bus oferuje natomiast przede wszystkim połączenia z Kutna do Łodzi przez Piątek, a ponadto z Kutna do Pniewa przez Żychlin i z Kutna do Żychlina przez Bedlno.
Przypomnijmy, że niedawno praktycznie przestał funkcjonować należący do Mobilisu
PKS Płock, którego połączenia docierały dawniej także w rejon Kutna. Na terenie województwa łódzkiego działalność operacyjną przestał zaś prowadzić
PKS Piotrków Trybunalski (również należący do koncernu Mobilis). Cięć w połączeniach dokonał PKS Łódź, a także m.in.
Kasz-Bus. Problemy branży
mają charakter ogólnopolski.