Minister Volker Wissing, w swoim wystąpieniu w fabryce Mercedesa w Mannheim, podkreślił wagę projektów, których zadaniem jest przyciągnięcie Niemców do komunikacji miejskiej. Wskazał na miesięczny bilet, który każdy Niemiec będzie mógł kupić na okres jednego miesiąca od czerwca do sierpnia za 9 euro.
Minister cyfryzacji i transportu Niemiec Wolker Wissing był gościem największej niemieckiej fabryki autobusów elektrycznych, gdzie przedstawił strategię przebudowy na elektryczny regionalnych systemów komunikacji miejskiej w perspektywie do 2030 roku. Mercedes, który jest największym dostawcą e-busów w Niemczech ze swoim eCitaro, będzie oczywiście, w jakimś stopniu i pośrednio (w zależności od tego czy będzie wygrywał przetargi) beneficjentem tego programu. Ale spora część wypowiedzi przedstawiciela resortu dotyczyła kwartalnego biletu za 9 euro, który można nazwać rewolucyjnym.
Federalne pieniądze na "bilet za 9 euro"Jak poinformował nasz korespondent z Niemiec, rząd federalny tego kraju zatwierdził już zmiany w budżecie na 2022 rok, uwzgledniające dodatkowe 40 mld zadłużenie. Pozyskane tą drogą środki przeznaczone zostaną na łagodzenie skutków aktualnego kryzysu polityczno-gospodarczego. Pakiet zmian obejmuje (oprócz jednorazowego dodatku w wysokości 300 euro brutto oraz dodatek „za dziecko” w wysokości 100 euro) wprowadzenie specjalnego biletu, dzięki któremu od czerwca do sierpnia 2022 roku po całych Niemczech będzie można podróżować pociągami lokalnymi, regionalnymi i komunikacją miejską dzięki specjalnemu biletowi w cenie… 9 euro za miesiąc. Dla porównania - bilet dzienny we Frankfurcie kosztuje obecnie nieco ponad 10 euro i 15 centów.
Kupić go będzie można zarówno w Deutsche Bahn, jak i we wszystkich biletomatach regionalnych związków komunikacyjnych (takie zlokalizowane są np. przy przystankach tramwajowych). Równocześnie w tym czasie obniżone zostaną ceny benzyny o 30 centów i diesla o 14 centów na litrze.
Pilotaż, z którego będą wyciągnięte wnioski– To pilotaż, który będzie skrupulatnie badany. Sprawdzimy ilu nowych pasażerów zdecyduje się na podróż, zbadamy w jaki sposób rozwijać komunikację miejską, by przyciągnęła nowych klientów. Pewne jest, że potrzebujemy więcej intermodalnych rozwiązań, które ograniczałyby użycie prywatnych aut, a tym samym – ograniczyły emisję CO2 – dodał minister w Mannheim.
Rząd federalny zwiększy środki dla krajów związkowych na finansowanie transportu lokalnego o 3,7 mld euro, z czego aż 2,5 mld euro przeznaczone zostanie na tani bilet. Już teraz zainteresowanie ideą jest tak duże, że regionalni ministrowie transportu proszą rząd federalny, żeby zwrócił uwagę na to, czy przewoźnicy będą w stanie odpowiedzieć pojemnością taboru na popyt.
Warto przypomnieć, że na ciekawe rozwiązania sili się również Austria, gdzie roczny bilet w promocyjnej
cenie można kupić na kolej w całym kraju.