– Technologia nie może być narzędziem samym dla siebie. Ona musi być dostosowana do potrzeb odbiorcy – przekonywał podczas Kongresu Transportu Publicznego w Bydgoszczy Piotr Dambecki, Dyrektor Rynku Pozakolejowego i Kompletnych Systemów Biletowych, w spółce Kolejowe Zakłady Łączności.
Podczas KTP zostały zaprezentowane m.in. biletomaty i kasowniki produkowane przez tę bydgoską firmę. Biletomaty montowane w pojazdach posiadają m.in. schowek na defibrylator.
KZŁ specjalizuje się w produkcji m.in. biletomatów stacjonarnych i mobilnych (montowanych w pojazdach) oraz nowoczesnych kasowników. Urządzenie określane przez KZŁ jako „Kasownik biletowy BMK-800” posiada m.in. stalową obudowę, szklany pulpit z obsługą w technologii dotykowej, komunikację bezprzewodową, a system zapamiętuje pełną statystykę skasowań. BMK-800 umożliwia obsługę biletów okresowych kilku przewoźników na nośniku elektronicznym, pozwala też na aktywację biletów internetowych.
Z kolei biletomat mobilny LOCOMAT MK600Regio posiada m.in. integralny schowek na defibrylator. Tego rodzaju biletomaty zostały zamontowane w pociągach Kolei Wielkopolskich.
– Parafrazując pewną reklamę, nasze automaty są „wszystkomające”. Zapłacimy w nich monetami, banknotami, kartą… W pociągu dajemy możliwość zakupu biletu na przejazd komunikacją miejską, w mieście, do którego się jedzie. Automat powinien posiadać pełen wachlarz metod płatności. Każde zmniejszenie opcji będzie zmniejszało liczbę użytkowników systemu – zauważył Piotr Dambecki.
Jego zdaniem, nowoczesny automat to także taki, który może pełnić rolę w pełni wartościowego nośnika informacji o rozkładzie jazdy, a także może pełnić rolę „acces point” (zapewniać dostęp do bezprzewodowego internetu). Nowoczesny parkometr powinien z kolei posiadać np. funkcję informowania kierowców o zajętości miejsc parkingowych w poszczególnych rejonach miasta. KZŁ oferuje takie rozwiązania, podobnie jak aplikacje parkingowe mobilne, z informacjami dla kontrolerów
KZŁ zajmują się również produkcją elementów systemu informacji pasażerskiej, czyli m.in. elektronicznych, stacyjnych/przystankowych tablic informujących o rzeczywistym czasie odjazdu, jak również elementów SIP montowanych w pojazdach. – Informacja pasażerska musi być dostępna, czytelna i aktualna. Nie można zrobić rozwiązania klasycznego: „pudełkowego”, brzydkiego. W tej dziedzinie potrzebne są nowoczesne technologie oraz wykwalifikowana kadra inżynierska – zauważył Piotr Dambecki, dodając, że nowoczesny SIP oraz kanały sprzedaży biletów służą współcześnie do integrowania różnych podsystemów transportu zbiorowego.
Mechanizm funkcjonujący w biletomatach mobilnych KZŁ działa w taki sposób, że jeśli nastąpi płatność kartą za bilet (uda się połączyć z serwerem bankowym i środki zostaną pobrane), to podróżny otrzymuje gwarancję zakupu biletu (bilet jest już „zapamiętany” przez system). Nie może zatem dojść do sytuacji, w której np. pieniądze zostaną pobrane (zablokowane na koncie), a transakcja, z powodu problemów z łącznością, nie została zrealizowana. Z taką sytuacją spotykają się czasami pasażerowie chcący płacić kartą na pokładzie pociągów PKP Intercity.
Piotr Dambecki przypomniał też, że KZŁ jako pierwsze w Polsce wdrożyły system zarządzania dworcem PKS. – On może być bardzo sprawnym narzędziem w całym systemie organizowania transportu – podkreślił Dambecki. Prezentację multimedialną nt. działalności KZŁ można obejrzeć
tutaj.