Partnerzy serwisu:
Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
01-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
01-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
KZN Bieżanów

Podziel się ze znajomymi:

Dzięki umowie zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, konsorcjum spółek Grupy KZN Bieżanów wydatnie przyspieszy rozwój technologii CONTRACK. Na prefabrykację kluczowych elementów integrujących nawierzchnie torowe i drogowe, skracającą czas zabudowy i wydłużającą trwałość, w pierwszej kolejności czekają miasta posiadające sieci tramwajowe.

Projekt CONTRACK, będący wspólnym dziełem KZN Rail i KZN Bieżanów, pomyślany został pierwotnie jako technologia prefabrykowanych rozjazdów tramwajowych, integrująca stalową konstrukcję torową z dedykowanymi, żelbetowymi płytami, z wykorzystaniem materiałów do ciągłego, sprężystego mocowania szyn. Dzięki jej zastosowaniu czas potrzebny na zabudowę czy wymianę rozjazdu w torowisku zintegrowanym z jezdnią skraca się z kilku a nawet kilkunastu tygodni (czas potrzebny na prace budowlano-montażowe a zwłaszcza na tzw. dojrzewanie warstw płyt betonowych wylewanych w miejscu zabudowy, w technologii „na mokro”) do ledwie kilkudziesięciu godzin. Przekłada się to na ograniczenie kosztów związanych z organizacją objazdów, komunikacji zastępczej oraz długotrwałych utrudnień dla użytkowników miasta. A dzięki procesom produkcyjnym realizowanym w ściśle kontrolowalnych i powtarzalnych warunkach warsztatowych, prefabrykaty CONTRACK wykazują się wyższą jakością początkową a tym samym dłuższą i mniej problemową eksploatacją. Co istotne technologia obejmuje cały cykl życia produktu od projektu, przez produkcję, logistykę i zabudowę, po procesy utrzymaniowe, łącznie ze sprawną i bezpieczną wymianą wyeksploatowanych elementów konstrukcji.

Przypomnieć należy, że pomysłodawcy technologii musieli wykazać się szczególną determinacją i wiarą w projekt, by ostatecznie pozyskać środki z programu Szybka Ścieżka. Wobec rozbieżności proceduralnych i różnic interpretacyjnych dotyczących zapisów regulaminowych, dopiero kilka wyroków sądów administracyjnych skłoniły instytucje pośredniczącą do sfinansowania projektu.

– Najważniejszy jest efekt. Środki pozyskane dzięki podpisanej umowie z NCBR pozwolą nam zrefinansować już podjęte inwestycje, choćby zakup specjalistycznego stołu wibracyjnego pozwalającego szybciej i precyzyjniej zagęścić strukturę prefabrykatów, czy suwnicy kołowej przyspieszającej operacje w trakcie logistyki produkcyjnej betonowych płyt rozjazdowych. – mówi Grzegorz Leszczyński wiceprezes Grupy KZN Bieżanów. – Umowa z NCBR nada też wysoką dynamikę dalszym pracom badawczo-rozwojowym związanym z tworzeniem prefabrykatów dla najbardziej skomplikowanych węzłów rozjazdowych, ale też przejazdów i układów torowych o ściśle dedykowanych kształtach np. dla łuków torowych. Żywotnie zainteresowani tym projektem są zarządcy sieci tramwajowych, oczekujący skrócenia czasu i zmniejszenia uciążliwości budowy oraz remontów torowisk zlokalizowanych na kluczowych skrzyżowaniach miast – dodaje Leszczyński.

Pozyskane środki finansowe dają możliwość intensyfikacji etapów badawczych i rozwojowych dla technologii CONTRACK. Wsparcie innowacyjnego projektu przez NCBR umożliwi szybsze wdrożenie i dalszą ewolucję produktu w segmencie tramwajowym, ale też da możliwość rozwinięcia produktu w pozostałych obszarach gdzie transport szynowy spotyka się z drogowym – np. na kolejowych bocznicach w portach morskich, czy terminalach kontenerowych, gdzie do czynienia mamy z ciężkim ruchem kolejowym i kołowym.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie. Wybudowaną ją w Bydgoszczy

Komunikacja

Najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie. Wybudowaną ją w Bydgoszczy

inf. pras. UM Bydgoszcz/UAF 29 października 2023

Chorwacja. Osijek kupuje niskopodłogowe tramwaje

Komunikacja

Chorwacja. Osijek kupuje niskopodłogowe tramwaje

Przemysław Farsewicz 07 października 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

Przestrzeń

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

inf. pras. 25 lipca 2019

Zobacz również:

Najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie. Wybudowaną ją w Bydgoszczy

Komunikacja

Najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie. Wybudowaną ją w Bydgoszczy

inf. pras. UM Bydgoszcz/UAF 29 października 2023

Chorwacja. Osijek kupuje niskopodłogowe tramwaje

Komunikacja

Chorwacja. Osijek kupuje niskopodłogowe tramwaje

Przemysław Farsewicz 07 października 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

Przestrzeń

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

inf. pras. 25 lipca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5