Turystyczny tramwaj w północno-zachodniej Hiszpanii nie zostanie ponownie udostępniony wizytującym ośrodek w Galicji. Rada miasta La Coruña zatwierdziła bowiem zgodę na zawieszenie koncesji na przewozy dla spółki świadczącej wcześniej usługi.
Samorząd osiągnął porozumienie z operatorem i zapłaci mu odszkodowanie 489 896 euro. Suma pokryje niezbędne wydatki po wstrzymaniu przewozów od 7 lipca 2011 roku do 31 grudnia 2019 roku. W najbliższym czasie nastąpi również demontaż pozostałej infrastruktury, a zabytkowe wagony tramwajowe zostaną wystawione na sprzedaż. Niektóre pojazdy być może będzie można ponownie zobaczyć w
Soller na Majorce, gdzie nadal funkcjonuje turystyczna trasa tramwajowa o długości 4,8 km, łącząca stare miasto z portem.
Tramwaje w La Coruni (bądź A Coruña w lokalnym języku gallego – przyp. red.) krążyły wokół starego centrum miasta, położonego na malowniczym półwyspie. Duża część trasy o długości około 6 km prowadziła bezpośrednio wzdłuż nadmorskiej promenady i plaż miejskich Playa de Orzan i Playa Riazor. Wykolejenie 2 lipca 2011 roku wymusiło wstrzymanie przewozów, początkowo tymczasowo, jednak wszelkie próby wznowienia ruchu poszły na marne. Lokalne władze nie wykorzystały w pełni potencjału drzemiącego w atrakcji. Ograniczony rozkład jazdy w połączeniu z poważnym brakiem marketingu pozostawiał wiele do życzenia. Często trudno było nawet zorientować się w dniach kursowania.
Tramwaj od początku projektowany był jako punkt wyjścia dla przyszłego, nowoczesnego tramwaju niskopodłogowego. Ostatnia trasa starego tramwaju przestała funkcjonować w 1964 roku. Różne próby kontynuowania tego projektu w ciągu ostatnich 20 lat zakończyły się jednak niepowodzeniem. Częściowo z powodu braku funduszy, ale głównie z powodu poważnego braku wsparcia politycznego. Na przykład w innych częściach kraju wykorzystanie specjalnych funduszy Unii Europejskiej na projekty infrastrukturalne zajmuje wysokie miejsce w programach regionalnych decydentów, ale nie w regionie Galicji, gdzie nawet składanie wniosków o fundusze dla projektów tramwajowych nie było brane pod uwagę.
Tory i sieć trakcyjną systematycznie usuwano od 2011 roku. Wszystko to, co pozostało, zostanie teraz rozebrane, a nowa zajezdnia, wybudowana w 1996 roku, będzie wykorzystana do innych celów. Sprzedane zostaną również zabytkowe wagony tramwajowe.