Trzy lata temu PKP SA bezskutecznie próbowały wynająć budynek dworca kolejowego z pocz. XX w. podmiotom niezwiązanym z obsługą podróżnych. Zamknięty od ok. dwóch dekad gmach nie nadaje się już do użytku bez uprzedniego remontu. Na razie nie ma konkretnych planów realizacji robót.
W 2021 r. PKP SA opublikowały ogłoszenie o zamiarze wynajmu budynku dworca kolejowego Łask. Już wtedy zamknięty ok. dwadzieścia lat wcześniej gmach wymagał pewnych prac remontowych, by móc służyć nowym celom. Propozycja zarządcy obiektu nie spotkała się z zainteresowaniem i najemcy nie udało się znaleźć. Historyczny dworzec Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej wciąż więc niszczeje.
Dworzec nie nadaje się już do użytku
– Budynek jest usytuowany na obrzeżach miasta w odległości 2,5 km od centrum – mówi Agnieszka Jurewicz z Wydziału ds. Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Być może to peryferyjna lokalizacja zadecydowała o trudnościach w znalezieniu dawnemu dworcowi nowej roli. Kolejne lata zamknięcia gmachu przyczyniły się przy tym do jego dalszej degradacji, co wydatnie utrudnia ponowne zagospodarowanie.
– Zgodnie z opinią techniczną wykonaną w maju tego roku budynek nie nadaje się do użytkowania ze względu na stan techniczny – stwierdza nasza rozmówczyni. Zapewnia, że dworzec jest zabezpieczony przed dostępem osób postronnych. Nie wskazuje jednak na jakiekolwiek konkretne plany remontu obiektu.
Budynku nie przejmie miasto
Przedstawicielka PKP SA przypomina jedynie, że spółka prowadzi przegląd inwestycji dworcowych przewidzianych do realizacji w latach 2024 – 2030. Po jego zakończeniu możliwe ma być przedstawienie konkretniejszych informacji co do losów poszczególnych budynków. – Aktualnie nie prowadzimy z gminą rozmów w sprawie przekazania jej obiektu – zaznacza przy tym Agnieszka Jurewicz. Dworzec w najbliższym czasie nie będzie więc przejęty przez lokalny samorząd.
Stacja Łask leży na linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska – Zasieki – granica państwa na jej początkowym odcinku Łódź – Zduńska Wola. Zatrzymują się tu przede wszystkim pociągi ŁKA do Sieradza, ale także kursy Polregio i PKP Intercity w dłuższych relacjach, m.in. do Warszawy czy Poznania. Sam dworzec został zbudowany w 1903 r. i przypomina inne obiekty dawnej Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej, np. sąsiednie budynki stacyjne w Zduńskiej Woli czy Pabianicach. – Dworzec jest wpisany do rejestru zabytków jako element zespołu budowlanego i układu przestrzennego stacji – usłyszeliśmy w PKP SA. Wojewódzki konserwator zabytków podjął decyzję o wpisie w 2019 r., a więc w momencie, gdy budynek nie był już długo eksploatowany.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.