Leszno ma zamiar w najbliższym czasie inwestować w autobusy hybrydowe, dlatego nie złożyło wniosku do programu Zielony Transport Publiczny. Ponadto miasto nadal chce zrealizować budowę centrum przesiadkowego, na które nie udało się uzyskać dofinansowania w pierwszej turze Polskiego Ładu. Jako tymczasowe rozwiązanie integrujące transport w mieście może posłużyć przystanek autobusowy przy nowym peronie numer 6. Czy tak się stanie?
Dawna stolica województwa leszczyńskiego próbowała zdobyć fundusze na budowę centrum przesiadkowego, które miałoby integrować kolej, komunikację miejską, a także regionalne połączenia autobusowe. Wszystko to w ramach pierwszego naboru do programu Polski Ład. Niestety projekt nie uzyskał dofinansowania, lecz jak zapowiada Lucyna Gbiorczyk z leszczyńskiego magistratu, miasto nie ma zamiaru odpuszczać i nadal będzie starało się zrealizować zamierzoną inwestycję.
Centrum przesiadkowe nadal priorytetem miasta– Mimo, że na razie nie udało nam się pozyskać środków zewnętrznych na to zadanie, to udało się wykonać kilka jego elementów. Mam tu na myśli przebudowę i rozbudowę istniejącego tunelu dworcowego w kierunku zachodnim (w kierunku centrum miasta). Dzięki współpracy z PKP udało się wykonać to zadanie. Miejskie służby wraz z przedstawicielami kolei zadbały także o konserwację i ponowny montaż zabytkowej wiaty, pod którą znajduje się teraz parking rowerowy. To prawda, że w pierwszym “rozdaniu” pieniędzy z Polskiego Ładu nie otrzymaliśmy środków na przebudowę ul. Towarowej i utworzenie przesiadkowego węzła multimodalnego, ale nie składamy broni. Będziemy aplikować o fundusze na to zadanie, bo jest ono ważne dla całej społeczności Leszna i podróżnych przyjeżdżających do naszego miasta – informuje nas urzędniczka.
Co miało wchodzić w zakres prac? Budowa centrum przesiadkowego, wydłużenie tunelu pod torami kolejowymi w kierunku wschodnim, czy też budowę placu od strony ulicy Towarowej wraz z parkingiem typu Park&Ride i strefą Kiss&Ride. Tunel dla pieszych udało się wydłużyć i prowadzi on teraz na nowy peron, oznaczony numerem 6. Dzięki temu dworzec kolejowy otworzył się na wschodnią, niedostępną do tej pory, stronę miasta, co znacząco ułatwia dostęp do kolei mieszkańcom tej części miasta.
Czy przy nowym peronie zatrzymają się autobusy miejskie?Poza nowym peronem odnowiono także starą wiatę peronową, która aktualnie ochrania rowery na parkingu dla jednośladów. Ta inwestycja sprawiła, że wielu mieszkańców Leszna zaczęło zostawiać swoje samochody przy nowym peronie, a więc de facto stosując metodę z niezrealizowanego jeszcze parkingu Park&Ride.
Czy skoro przy nowym peronie parkują auta, to czy będą się tam także zatrzymywać autobusy miejskie, co mogłoby być protezą do czasu budowy centrum przesiadkowego?
– Miejski Zakład Komunikacji wystąpił w dniu 4 listopada br. do właściciela terenu to jest PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu o udostępnienie miejsca w pobliżu peronu nr 6 pod przystanek autobusowy. W razie uzyskania zgody nie planujemy utworzenia nowego przystanku, a tylko przeniesienie istniejącego z ulicy Towarowej. Docelowo planujemy zmienić nazwę przystanku na Towarowa dworzec kolejowy oraz w przyszłości dla linii nr 10 Dworcowa dworzec kolejowy – odpowiada Jacek Domagała z MZK Leszno.
Do Leszna przyjadą kolejne hybrydy?Poza planowaną budową centrum przesiadkowego miasto chce także dalej inwestować w nowe autobusy. Po mieście kursują już hybrydowe
autobusy Volvo, które dotarły tam w 2019 roku, a Leszno chce kontynuować te zakupy i dlatego będzie starało się zakupić kolejne takie pojazdy w przyszłości. Jak mówi Lucyna Gbiorczyk z leszczyńskiego magistratu, miasto będzie próbowało pozyskać fundusze na zakup autobusów hybrydowych z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski na lata 2021-2027. W związku z tym, iż Leszno chce dalej poszerzać hybrydową flotę, miasto nie złożyło wniosku do programu Zielony Transport Publiczny.
Rozrost siatki połączeń komunikacji miejskiej– Naszym zamiarem jest poprawa komunikacji miejskiej w samym mieście, poprzez budowę w przyszłości węzła przesiadkowego przy ulicy Towarowej i dostosowanie linii autobusowych do nowych rozwiązań komunikacyjnych. Drugi bardzo ważny priorytet to uruchomienie komunikacji miejskiej do kolejnych miejscowości w gminach okalających miasto Leszno. Mówimy tu o gminie Lipno (miejscowość Gronówko), która w niedalekiej przyszłości, poprzez budowę osiedli mieszkaniowych, będzie po Wilkowicach i Dąbczu sypialnią dla osób pracujących i uczących się w Lesznie. Ponadto, w planach jest stworzenie komunikacji miejskiej na terenie gminy Rydzyna i połączenie takich miejscowości jak Pomykowo, Moraczewo, Kaczkowo i Rojęczyn siecią komunikacji miejskiej oraz synchronizacja połączeń z aktualną linią komunikacyjną nr 12 – kończy urzędniczka.