Miasto wróciło do koncepcji budowy nowej linii tramwajowej pomiędzy osiedlami Rybníček i Rochlice. Wkrótce władze miasta mają zdecydować o ewentualnej kontynuacji projektu.
Po wielu latach ożył pomysł nowej linii tramwajowej, która miałaby połączyć centrum miasta z największym osiedlem w Libercu. Nowa linia planowana jest pomiędzy osiedlami Rybníček a Rochlice II (Zelené Údolí). Inwestycja, jeżeli miasto zdecyduje się kontynuować projekt, miałaby kosztować 1,6 mld czeskich koron.
– Teraz przekażę ukończone studium wykonalności projektu, w tym oszacowanie kosztów, radzie miasta. Wynikiem powinno być jasne oświadczenie miasta oraz Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego miast Liberec i Jablonec nad Nisou w jaki sposób, a przede wszystkim czy kontynuować przygotowania projektu i działania związane z pozyskaniem gruntów – mówi Jiří Šolc, zastępca administracji technicznej miasta.
Tramwaj obsługiwałby obszar, w którym mieszka 15 tys. osób. Dziś część ta obsługiwana jest przez linię autobusową. – Chociaż używane są przegubowe autobusy to są one niewystarczające. Problemem jest przepustowość na skrzyżowaniach, przez co autobusy często spotykają się w tym samym czasie na jednym przystanku. Tramwaj byłby właściwszym i bardziej przyjaznym dla środowiska rozwiązaniem, zwłaszcza, gdy pojazd porusza się wydzielonym pasem szybko, sprawnie, bezpiecznie i cicho – zaznacza Šolc.
Pomysł budowy linii tramwajowej do osiedla Rochlice sięga roku 2002. Analizowano kilka wariantów połączenia. Zakładano przebieg torów w ciągu ulic U Nisy, Nitranskiej, U Černého dolu, U Močálu, Na Žižkově, Dobiášovej. Rochlice miały być też skomunikowane od drugiej strony – od trasy z Liberca do Jablonca. Odnoga miałaby być poprowadzona w ciągu ulic Jabloneckiej, Broumovskiej, Krejčího i łączyć się z trasą Rybníček – Dobiášova.
– Jeżeli radni wykażą wolę realizacji trasy Fügnerova – Zelené Údolí (przed osiedlem Rochlice), konieczne będzie rozpoczęcie przygotowań przedprojektowych i przygotowanie terenu pod drugi etap do Zelené Údolí (Zielonej Doliny) osiedla mieszkaniowego. Projekt powinien być docelowo realizowany w formie, która ma sens z punktu widzenia usług transportowych miasta jako całości, a nie obsługi jednego obszaru – mówi Šolc.
Projekt tramwajowy nie doczekał się dotychczas realizacji ze względu na inne priorytety miasta. Budżet Liberca przeznaczono wówczas na budowę hali sportowej. Realizacja pierwszego etapu projektu (trasa Fügnerova – Rochlice) oznaczać będzie konieczność zwiększenia przez miasto kosztów operacyjnych spółki transportowej o ok. 13 mln czeskich koron rocznie. Ostateczna decyzja zapadnie na kwietniowym posiedzeniu radnych miasta.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.