Liberec przeanalizuje sześć wariantów odbudowy kolejki linowej na górę Ještěd. Jest ona nieczynna od października 2021 roku, kiedy z liny urwał się jeden z wagonów. Miasto właśnie opublikowało szczegóły studium wykonalności dla inwestycji.
Opublikowana przez miasto koncepcja pochodząca ze studium wykonalności ma wskazać kierunek odbudowy kolei linowej na górę Ještěd i jej przyszły kształt. Zanim jednak zostaną podjęte konkretne decyzje w sprawie kolejki linowej, obiekt musi zostać przekazany miastu, gdyż należy on do czeskiego przewoźnika kolejowego České Dráhy.
– Jakiś czas temu jasno zapowiadaliśmy, że chcemy zaprezentować obywatelom koncepcję nowej kolejki linowej. Interesują nas przy tym wszelkie uwagi, które następnie przeanalizują architekci. To pozwoli radzie miasta na podjęcie decyzji co do konkretnego wariantu – mówi Jarosław Zámečník, burmistrz Liberca.
Architekci zaprezentowali odpowiednio sześć propozycji. – Gdy tylko kolejka zostanie przekazana miastu, będziemy mogli przystąpić do opracowywania kolejnych etapów. Przede wszystkim władze miasta i rada miasta muszą uzgodnić jaki typ kolejki linowej dostanie zielone światło. Pozwoli to przygotować dokładny kosztorys oraz szczegóły jej obsługi. Nie jest wykluczone powierzenie obsługi kolejki jakiemuś podmiotowi. Możliwości jest wiele, ale wierzę, że znajdziemy najlepszy model zarówno dla miasta, jak i jego mieszkańców – mówi Zámečník.
Pracownia przygotowała trzy warianty nowej kolejki linowej dla długości 1,2 km oraz trzy odpowiedniki tych wariantów przy założeniu jej przedłużenia o 770 metrów do pętli tramwajowej w Horním Hanychowie, co pozwoliłoby stworzyć mały węzeł przesiadkowy. W jednym wariancie planowane jest utrzymanie wahadłowej jazdy dwóch wagonów, z których każdy będzie mógł pomieścić 50 lub 70 osób. W wariancie krótkim i dłuższym przewidziano jedną pośrednią podporę dla lin nośnych. W drugim wariancie zaproponowano system gondolek. Lina nośna rozwieszona byłaby na 9 podporach pośrednich przy długości kolejki 1,2 km lub na 12 podporach przy długości 1,97 km. Każda z gondolek mogłaby pomieścić do dziesięciu osób. W trzecim wariancie i jego dłuższym odpowiedniku zaproponowano rozwiązanie nazwane tramwajem, a w rzeczywistości byłaby to jedna kabina zawieszona na dwóch linach. Przy tych wariantach potrzebna byłaby jedna podpora pośrednia przy długości 1,2 km lub dwóch podpór przy długości 1,97 km. W tym rozwiązaniu taki podwieszany tramwaj mógłby zabierać na pokład od 80 do 100 pasażerów.
Najtańszą opcją jest budowa kolei gondolowej. W studium wykonalności oszacowano, że takie rozwiązanie kosztowałoby w przedziale 290-350 mln koron (w wersji 1,2 km) lub 330-400 mln koron (w wersji 1,97 km). Niewiele droższy byłby podwieszany tramwaj, którego koszt oszacowano odpowiednio na 300-370 mln koron dla wersji krótszej lub 360-440 mln koron dla wersji dłuższej. Dwa wagony poruszające się wahadłowo to z kolei odpowiednio koszt 350-420 mln koron lub 410-500 mln koron.
Miasto zwróciło się już do kilku instytucji finansowych i firm, takich jak Národní rozvojová banka, Czechinvest, Politechnika w Libercu, a także do kilku innych specjalistów w tej kwestii, aby pomogli w przygotowaniu profesjonalnego biznesplanu. – Powinno to pomóc miejskim radnym w podjęciu decyzji, czy Liberec powinien w przyszłości obsługiwać kolejkę linową na przykład samodzielnie, a może jednak za pośrednictwem nowo powstałej firmy lub przedsiębiorstwa transportowego, czy też pozostawić to partnerowi strategicznemu. Może należy też wybrać kombinację jakiś dwóch sposobów. Podsumowując, chcemy mieć profesjonalne rekomendacje i wskazania, abyśmy mogli podjąć najlepszą możliwą decyzję w interesie miasta – dodaje burmistrz.
Przypomnijmy, że od 31 października 2021 roku kolejka linowa na górę Ještěd pozostaje zamknięta, kiedy to doszło
do wypadku z udziałem człowieka. Tego dnia spadł wagon zjeżdżający z góry. Jechał nim pracownik obsługi, który w wyniku obrażeń poniósł śmierć. Drugim wagonem, jadącym do góry i stanowiącym przeciwwagę dla tego pierwszego, który spadł, podróżowało 14 osób.
Kolej linowa na Ještěd pozostaje na razie własnością Kolei Czeskich. Została uruchomiona w 1933 r., a w latach 70. XX w. została przebudowana. W obecnej postaci kursowała od 1975 r.