Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lider w Europie i na świecie - jak Yutong i Busnex widzą rynek polski i europejski?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Zyskujące w ostatnich latach na popularności autobusy zeroemisyjne to jednocześnie bardzo kosztowna inwestycja. Czy zawsze opłacalna? Jaka jest przyszłość autobusów o napędzie tradycyjnym? Czy Yutong uważa, że warto w takie pojazdy jeszcze inwestować na terenie Europy i jak firma podchodzi do autobusów wodorowych?

Na temat rozwoju komunikacji miejskiej w Polsce, trendów na rynku, zmianach związanych z Zielonym Ładem oraz przyszłości i obecnej sytuacji spółki rozmawiamy z Marcinem Kucharskim, prezesem firmy Busnex, oficjalnym przedstawicielem Yutonga w Polsce.

Paulina Piziorska: Jak oceniają Państwo obecny stan polskiego rynku autobusów zeroemisyjnych?

Marcin Kucharski: Na pewno rozwija się bardzo dynamicznie. Uchwalona na początku 2018 roku ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, nakłada na samorządy określone wymogi dotyczące udziału pojazdów zeroemisyjnych w obsługujących je flotach. Niedawno ta ustawa została również znowelizowana. Obecnie wszystkie miasta powyżej 100 tyś. mieszkańców zobowiązane są do zakupu wyłącznie zeroemisyjnych środków transportu w komunikacji miejskiej. To bardzo silny czynnik stymulujący rozwój rynku autobusów elektrycznych. Istniejące programy dofinansowania z UE i budżetów krajowych dedykowane elektryfikacji transportu publicznego, powodują zmianę postrzegania kosztów przejścia na zeroemisyjne środki transportu publicznego. Bardzo istotnym czynnikiem są niższe koszty eksploatacji w całym cyklu życia pojazdu.

P.P.: Jak zatem wygląda Państwa sytuacja finansowa w świetle tych zmian?

M.K.: Busnex ma podpisane umowy na dostawy elektrycznych autobusów Yutong do Siedlec, Jeleniej Góry, Szczytna oraz Katowic. Do tej pory dostarczyliśmy ponad 130 autobusów do 22 miast. Wymieniając jedynie te największe dostawy: 20 autobusów do Białegostoku, 20 autobusów do Jeleniej Góry, 12 autobusów do Polkowic i – nasza ostatnia realizacja – 18 autobusów do Warszawy.

P.P.: Jakie autobusy chcecie Państwo przede wszystkim oferować na polskim rynku?

M.K.: Oferujemy pełną gamę zeroemisyjnych autobusów Yutong przeznaczonych na rynek europejski. Od najkrótszego w gamie autobusu 7-metrowego aż po 18-metrowy autobus przegubowy. W ofercie ponadto znajdują się autobusy 9-metrowe, 10-metrowe oraz, najbardziej popularne w Polsce, autobusy 12-metrowe.

P.P.: Czy planują Państwo inwestować w rozwój na rynku autobusów napędzanych wodorem?

M.K.: Technologia wodorowa cały czas jest w fazie rozwoju. Jest wiele czynników, które ograniczają dostępność tego typu rozwiązań w transporcie publicznym. Infrastruktura wodorowa jest nadal bardzo skromna. Dostępność stacji tankowania stanowi barierę, której nie można pominąć. Ponadto, technologia ogniw paliwowych wciąż ewoluuje, co rodzi pytania o długoterminową niezawodność i koszty utrzymania tych pojazdów. Obserwując europejski rynek autobusowy, łatwo można zauważyć trend w ograniczaniu wyboru przez poszczególne państwa autobusów wodorowych. Większość miast dokonujących zakupów zeroemisyjnych środków transportu wybiera autobusy zasilane wyłącznie z zespołów bateryjnych. W przyszłości prawdopodobnie będziemy obserwować współistnienie obu technologii, z ich zastosowaniem zależnym od konkretnych potrzeb transportowych, dostępnej infrastruktury i lokalnych uwarunkowań. Busnex na obecnym etapie rozwoju skupia się wyłącznie na autobusach elektrycznych zasilanych panelami bateryjnymi.

P.P.: I w związku z tym nie mają Państwo w ofercie autobusów spalinowych, mimo że Yutong jako taki, posiada je w swojej ofercie...

M.K.: Tak jak już wspomniałem Busnex Poland oferuje wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Nie przewidujemy oferowania autobusów spalinowych. W Europie obowiązuje dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2019/1161 (Clean Vehicles Directive), która ustanawia cele dotyczące zamówień publicznych na „czyste pojazdy“. Dyrektywa ta wymusza na władzach lokalnych zwiększanie udziału pojazdów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych w zakupach taboru transportu publicznego. W związku z tym przyszłość transportu publicznego nastawiona jest na ten rodzaj pojazdów. Wiele europejskich krajów dokonuje zakupów wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Coraz więcej miast europejskich wprowadza również Strefy Czystego Transportu (SCT) lub Low Emission Zones (LEZ), które ograniczają lub całkowicie eliminują możliwość wjazdu pojazdów wysokoemisyjnych do centralnych części miast. Wiele europejskich metropolii (m.in. Londyn, Paryż, Amsterdam) przyjęło ambitne strategie, zakładające całkowitą eliminację autobusów spalinowych w określonej perspektywie czasowej. Przykładowo, Londyn zobowiązał się do posiadania wyłącznie zeroemisyjnej floty autobusów do 2034 roku.

P.P.: Czy planują Państwo rozpoczynać produkcje przynajmniej niektórych modeli w Polsce?

M.K.: Busnex Poland jako wyłączny przedstawiciel Yutong Bus & Coach oferuje pełną gamę homologowanych w Europie autobusów miejskich jak również międzymiastowych oraz dalekobieżnych. Na obecnym etapie rozwoju naszej firmy nie są jednak planowane prace nad uruchomieniem produkcji autobusów w Polsce.

P.P.: Czy Yutong pracuje nad jakimiś nowymi rozwiązaniami w autobusach?

M.K.: Yutong Bus & Coach jest największym producentem autobusów na świecie. Posiada ponad 10% udział w światowym rynku autobusowym. W Europie ten udział wynosi 14%. Yutong dostarczył już ponad 190 000 autobusów do krajów na całym świecie. Nieustająco doskonali swoje produkty wprowadzając najnowsze rozwiązania technologiczne. Współpracuje z największymi dostawcami rozwiązań transportowych. W Polsce korzystamy z krajowych dostawców rozwiązań systemów informacji pasażerskiej jak również dostawców biletomatów, kasowników, systemów monitorujących przepływy potoków pasażerskich jak również systemy łączności i monitoringu.

P.P.: Firma ogłosiła również zakończenie produkcji pierwszego na świecie 26-metrowego elektrycznego autobusu dwuprzegubowego – czy widzą Państwo rynek na tego typu autobusy w Europie i w Polsce?

M.K.: Zaprezentowany dwuprzegubowy 26-metrowy autobus dedykowany jest dla transportu miejskiego w Meksyku i innych krajach Ameryki Południowej. Ze względu na swoją specyfikę zastosowane rozwiązanie przeznaczone jest dla metropolii z trasami o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego. Dzięki zastosowaniu najnowszej technologii akumulatorowej i silnikowej, ten autobus zapewnia duży zasięg, ale też krótki czas ładowania przy niskim poziomie hałasu i mniejszym zanieczyszczeniu. Jednocześnie zaawansowany system wspomagania kierowcy zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Posiada specjalne strefy dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej mobilności. Wyposażony jest również w wysokowydajne systemy klimatyzacji, zapewniające pasażerom komfortową jazdę w gorącym klimacie. W Europie z takich rozwiązań korzysta już Dania oraz Bratysława zapewniając środki transportu na trasach wymagających dużych pojemności przestrzeni pasażerskiej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szprotawa będzie miała swoje pierwsze autobusy elektryczne

Komunikacja

Żywiec. Jednak to nie Yutong dostarczy elektrobusy

Komunikacja

Żywiec. Jednak to nie Yutong dostarczy elektrobusy

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2025

Yutong dostarcza swój setny elektrobus w Polsce

Komunikacja

Yutong dostarcza swój setny elektrobus w Polsce

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2024

Szczytno z umową na elektrobusy. Od Yutonga

Mobilność

Szczytno z umową na elektrobusy. Od Yutonga

Redakcja/inf. pras. 23 maja 2024

Zobacz również:

Szprotawa będzie miała swoje pierwsze autobusy elektryczne

Komunikacja

Żywiec. Jednak to nie Yutong dostarczy elektrobusy

Komunikacja

Żywiec. Jednak to nie Yutong dostarczy elektrobusy

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2025

Yutong dostarcza swój setny elektrobus w Polsce

Komunikacja

Yutong dostarcza swój setny elektrobus w Polsce

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2024

Szczytno z umową na elektrobusy. Od Yutonga

Mobilność

Szczytno z umową na elektrobusy. Od Yutonga

Redakcja/inf. pras. 23 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5