Miasto nieopodal Olsztyna stawia na elektryczne rozwiązania, dlatego próbuje znaleźć dostawcę dwóch elektrycznych pojazdów wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Do tej pory nie udawało się rozstrzygnąć przetargów. Miasto stara się już po raz trzeci zlecić zakup pojazdów.
To już trzeci przetarg Lidzbarka Warmińskiego na zakup dwóch niskopodłogowych autobusów elektrycznych. W pierwszym postępowaniu zabrakło jednak chętnych, a w drugim najkorzystniejsza oferta okazała się za droga i postępowanie unieważniono. Miasto próbuje więc po raz kolejny.
Pojazdy mają mieć długość maksymalnie 9 metrów i pomieszczą co najmniej 50 podróżnych, w tym 27 na miejscach siedzących. Dwa fotele mają być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Wejście zapewnią dwie pary drzwi – pierwsze o prześwicie 700 mm, a drugie – 1200 mm. Zamontowany będzie silnik elektryczny o mocy 120 kW. We wnętrzu standardowo znajdzie się klimatyzacja, ogrzewanie, dwa gniazda USB, monitoring oraz monitor z informacjami pasażerskimi. Bateria ma mieć pojemność ponad 150 kWh, aby zapewnić latem i zimą przebieg minimum 100 km. Ich pełne naładowanie ma zająć nie więcej niż sześć godzin.
Zadanie dotyczy także budowy odpowiedniej infrastruktury. Powstaną przystanki autobusowe, a na ul. Polnej i Dąbrowskiego będą musiały być wybudowane nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Wraz z autobusami wykonawca dostarczy również ładowarki typu plug-in. Lidzbark Warmiński zażyczył sobie 2 urządzenia do „półszybkiego” ładowania na ul. Krasickiego i ul. Kolejowej oraz dwóch do wolnego zasilania prądem. Przy okazji w części ciągów komunikacyjnych miasta oświetlenie zostanie wymienione na energooszczędne.
Lidzbark Warmiński stara się o uruchomienie aż trzech linii miejskich. Do tego celu pozyskał dofinansowanie unijne z RPO woj. warmińsko-mazurskiego do projektu "Rozwój mobilności i transportu publicznego Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński". Koszt całego przedsięwzięcia to 7,07 mln zł. Dofinansowanie wyniesie 5,72 mln zł. Miasto za te środki kupi m.in. wspomniane dwa niskopodłogowe autobusy elektryczne.
Trasy obejmą ulice Batoszycką, Zydląg, Markajmy (cmentarz), ul. Warmińską, Termy Warmińskie, ul. Wiejską (niedaleko przychodni zdrowia w Pilniku), dworzec PKP i centrum miasta (ul. Poniatowskiego, Świętochowskiego, Piłsudskiego), ale też: Astronomów, Słoneczną, Polną, Dąbrowskiego, Olsztyńską, Ornecką itd. Miasto myśli także nad kursami latem w okolice plaży miejskiej nad jeziorem Wielochowskim. Z wstępnych zapowiedzi burmistrza miasta wynika, że komunikacja przez pierwsze pięć lat ma być bezpłatna. Zakupione pojazdy zostaną powierzone zewnętrznemu operatorowi, którego miasto wyłoni w odrębnym przetargu.
Składanie ofert przetargu potrwa do 17 kwietnia. O wyborze wykonawcy decyduje cena (60 proc.) i okres gwarancji (40 proc.). Pojazdy mają dotrzeć do zamawiającego najpóźniej do 30 kwietnia 2021 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.