Częstochowski PKS jest obecnie likwidowany. Spółka należy do skarbu państwa. Tymczasem ani Ministerstwo Infrastruktury, ani Ministerstwo Aktywów Państwowych nie zajmują w tej sprawie konkretnego stanowiska.
Spółka PKS Częstochowa znajduje się obecnie w likwidacji. Przewoźnik, którego właścicielem jest skarb państwa, przez lata pozostawał w złej kondycji finansowej i wszystko wskazuje na to, że wkrótce zakończy swoją działalność, dołączając m.in. do
PKS Zamość, który przestał wozić pasażerów tydzień temu. W poprzednim rządzie Mateusza Morawieckiego nadzór nad spółkami przewozowymi, w tym nad częstochowskim PKS-em, sprawowało Ministerstwo Infrastruktury.
Nowe ministerstwo jest dopiero organizowaneW
przesłanym nam w grudniu oświadczeniu resort zauważył jednak, że obecnie nadzór sprawuje już inne ministerstwo – nowo powołany resort zajmujący się aktywami państwowymi. Choć likwidacja przewoźnika rozpoczęła się jeszcze przed nową organizacją pracy rządu, MI nie zajęło stanowiska w sprawie. O to, czy częstochowski PKS zarządzany był w opinii właściciela prawidłowo, zapytaliśmy więc Ministerstwo Aktywów Państwowych.
– Nasze ministerstwo znajduje się obecnie na etapie formowania docelowej struktury organizacyjnej. Resort powstał na bazie Ministerstwa Energii i objął początkowo tylko departamenty związane z tym obszarem. Dopiero na początku stycznia rozpoczęliśmy proces przejmowania pracowników innych ministerstw zajmujących się nadzorem nad spółkami skarbu państwa innych sektorów – poinformował nas jednak Wydział Prasowy MAP. Resort zaznaczył także, że toczą się prace nad nowelizacją ustawy o działach administracji rządowej, na mocy której formalnie ustalone zostaną kompetencje dotyczące nadzoru.
Kto więc poczuwa się do nadzoru nad likwidowaną spółką? – Odpowiedzi na pytania dotyczące spółki PKS Częstochowa udzielimy więc po zakończeniu wspomnianych procesów organizacyjnych i legislacyjnych – zapewniło nas przy tym Ministerstwo Aktywów Państwowych. Ma stać się to według szacunków resortu jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r.
W obliczu braku zajęcia konkretnego stanowiska przez oba resorty należy zatem stwierdzić, że rząd nie ma obecnie opinii w sprawie, a nadzór właścicielski przynajmniej chwilowo nie jest silny. Tymczasem częstochowski PKS jest najważniejszym przewoźnikiem regionalnym w północnej części województwa śląskiego. Jego zniknięcie z rynku doprowadziłoby do radykalnego pogorszenia sytuacji transportowej mieszkańców całego szeregu miejscowości.