Przedstawiciele Urzędu Miasta w Warszawie spotkali się z PKP PLK w sprawie planowanego połączenia Dworca Śródmieście i stacji metra Centrum, które miałoby powstać w ramach przebudowy linii średnicowej. Projektanci przedstawili korzystne rozwiązanie w postaci bezpośredniego łącznika do antresoli stacji metra – co więcej, być może korytarz zaczynałby się już na Dworcu Centralnym. Na razie jest jednak za wcześnie, by przesądzać jaki wariant zostanie zrealizowany.
Jak pisaliśmy, elementem odkładanej w
czasie przebudowy linii średnicowej w Warszawie ma być także budowa wyczekiwanego połączenia między Dworcem Śródmieście a stacją metra Centrum. Obecnie pasażerowie muszą pokonać kilka biegów schodów i przechodzić po powierzchni. Realizacja korytarza byłaby spełnieniem pojawiających się od lat postulatów – dość powiedzieć, że o powiązaniu z nieistniejącym wówczas metrem myśleli projektanci Dworca Śródmieście.
PKP PLK potwierdziły już, że Dworzec Śródmieście zostanie rozbudowany w znacznym stopniu. Mają się tutaj pojawić dwa perony wyspowe i cztery tory w miejsce obecnego układu z dwoma torami i trzema peronami. Wczoraj (24 stycznia) odbyło się spotkanie, na którym przedstawiciele miasta i PKP PLK omawiali warianty połączenia dworca i metra.
Jak informuje Tomasz Demiańczuk z biura prasowego miasta kolejarze przedstawili dwa warianty. Pierwszy zakłada realizację łącznika poprowadzonego od strony Dworca Centralnego pod poziomem torów (centralnie), z dowiązanymi zejściami z krańców peronów stacji Śródmieście i dalej przejściem pod torami (grupą dalekobieżną i północnym torem grupy podmiejskiej) oraz „Patelnią”, skierowany do poziomu antresoli stacji metra Centrum. Drugi wariant przewiduje łącznik prowadzący po południowej stronie stacji Warszawa Śródmieście (dojście z peronów – prostopadłym przejściem podziemnym) i dalej przejściem pod torami podmiejskimi i dalekobieżnymi oraz „Patelnią”, skierowany do poziomu antresoli stacji metra Centrum. – W przypadku obu wariantów przewidziane jest pozostawienie wyjścia ze wschodnich krańców peronów na powierzchnię terenu, w obu wariantach przewidziano odnogę z łącznika – wyjście na poziom tzw. „Patelni” w rejonie przejść podziemnych pod rondem Dmowskiego – mówi Demiańczuk.
Obecna propozycja projektantów rozwiewa wcześniejsze obawy i wypada całkiem korzystnie, rozwiązując szereg niedogodności i problemów przesiadających się tutaj codziennie pasażerów. – To najlepsze rozwiązania spośród tych, które się do tej pory pojawiały. To odpowiedź na potrzeby warszawiaków – komentuje Tomasz Demiańczuk. Jak pisaliśmy, wcześniej w dyskusjach
pojawiał się chociażby wariant z doprowadzeniem łącznika wyłącznie do patelni (a więc pasażerowie nadal musieliby wychodzić na powierzchnię i korzystać z najbardziej obciążonego wejścia na stację metra).
Zaprezentowana przez kolejarzy koncepcja wiąże się z ingerencją w konstrukcję stacji metra Centrum (a także kwestia połączenia antresoli z peronami, co było już niegdyś przedmiotem wstępnych analiz w Metrze). – Konieczna jest wszechstronna analiza zaproponowanego rozwiązania pod kątem technicznym w zakresie możliwości przebudowy tej stacji. Przedstawiciele Warszawy, ustalili, że PKP PLK S.A, przekaże miastu stosowną dokumentację koncepcyjną do analiz, które posłużą do wypracowania stanowiska stolicy w tej sprawie. Do czasu rozpoznania wszystkich kwestii technicznych nie można przesądzić o tym, czy łącznik wg koncepcji PKP PLK będzie mógł być zrealizowany – zaznacza Demiańczuk.
Realizację łącznika zapowiadał w kampanii wyborczej Rafał Trzaskowski, obecny prezydent miasta. Na razie jednak nie ma zaplanowanych środków na ten cel. – Choć nie ma tej pozycji w wieloletnim planie finansowym, to gdy będziemy mieli ustalony wariant i znali koszty, pieniądze się znajdą – podkreśla przedstawiciel ratusza.