18 stycznia powiat lipnowski przywrócił do rozkładu jazdy kursy zawieszone na okres pandemii koronawirusa. Pasażerów jest jednak wciąż mniej niż przed rokiem. Ci, którzy nadal korzystają z systemu transportowego utrzymywanego przez starostwo, muszą zapłacić za bilet sporo więcej.
– W pewnych okresach epidemii
były wprowadzane ograniczenia i cięcia w rozkładach jazdy – mówi Krzysztof Baranowski, starosta powiatu lipnowskiego. Powiat ten jako jeden z pierwszych w skali kraju zorganizował sieć połączeń lokalnych, spinając mniejsze miejscowości z Lipnem. We wrześniu zeszłego roku większość kursów wróciła jednak do rozkładu jazdy, bo do szkół wrócili uczniowie, więc zapotrzebowanie na transport wyraźnie się zwiększyło. Od października do stycznia, gdy placówki oświatowe ponownie zamknięto, powiat jeszcze raz zawiesił część połączeń.
Bilety zdrożały aż o jedną czwartą – 18 stycznia wszystkie kursy powróciły do stanu sprzed epidemii, także w weekendy – podkreśla przy tym nasz rozmówca. Nadal wyraźny jest jednak spadek liczby pasażerów, i to we wszystkich najważniejszych grupach społecznych: w związku z ograniczeniami duża część dzieci i młodzieży nie dojeżdża do szkół, a z przechodzeniem w tryb pracy zdalnej – spora grupa pracowników pozostaje w domach. Również osoby starsze z obawy o swoje zdrowie podróżują rzadziej. W efekcie obostrzenia dotyczące limitu pasażerów w pojeździe nie stanowią problemu i nie było potrzeby dublowania szczytowych kursów.
W związku ze wzrostem kosztów funkcjonowania komunikacji powiatowej, m.in. z uwagi na podniesienie płacy minimalnej, samorząd podniósł ceny biletów. – 1 stycznia tego roku bilety podrożały o 25 proc. – poinformował nas starosta. Zwraca przy tym uwagę, że przez poprzednie dwa lata funkcjonowania systemu cennik pozostawał niezmienny.
Pomogła dotacja z FRPA Powiat nie przewiduje przy tym konieczności wprowadzania dalszych podwyżek. Obecnie nie ma też planów ponownego wprowadzania cięć w rozkładach jazdy. W ostatnim czasie nie zaszły żadne inne istotne zmiany w zakresie funkcjonowania powiatowych linii autobusowych.
Samorząd nie musiał też rezygnować z zaplanowanych wcześniej inwestycji. Jak tłumaczy Krzysztof Baranowski, jest to możliwe dzięki otrzymaniu dofinansowania z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przewozy na terenie powiatu lipnowskiego realizuje Powiatowy Zakład Transportu Publicznego należący do samorządu.