Na początku czerwca w Lipsku odsłonięto makietę fragmentu pierwszego członu tramwaju od HeiterBlick, który dostarczy do miasta nowe wozy. To efekt dużego zamówienia, w którym biorą udział trzy podmioty – Przedsiębiorstwo komunikacyjne z Lipska (Leipziger Verkehrsbetriebe), Zwickau (Staedtische Verkehrsbetriebe Zwickau) i Goerlitz (Goerlitzer Verkehrsbetriebe). Łącznie zamówienie ma dotyczyć – wraz z prawem opcji – do 187 tramwajów w wersji 30- i 45-metrowej.
Lipski tramwaj zaprezentowano podczas Święta Miasta. Makieta przedstawia kawałek pierwszego członu pojazdu w skali jeden do jednego. Zobaczyć można miejsce pracy motorniczego oraz kawałek przestrzeni pasażerskiej i przy okazji zgłosić własne uwagi do projektu. Zaprezentowano fotele i system informacji pasażerskiej.
– Dzięki nowoczesnym i szerszym tramwajom chcemy w Lipsku zrobić kolejny ważny krok w ulepszaniu lokalnego transportu publicznego dla mieszkańców. Tylko dzięki atrakcyjnej ofercie autobusowej i szynowej możemy zaoferować prawdziwą alternatywę dla indywidualnej formy przemieszczania się – mówi Thomas Dieberg, burmistrz i radny ds. rozwoju miejskiego i budownictwa miasta Lipsk.
Wspólna platforma tramwaju dla trzech miast
Zakup nowych pojazdów jest częścią wspólnego projektu „Saksońska Platforma – Tramwaj Przyszłości”, który LVB realizuje wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Zwickau (SVZ) i Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Görlitz (GVB). W pierwszej połowie 2020 roku wystartował przetarg ramowy na zakup łącznie do 187 tramwajów, które mogłyby być dostarczane po 2023 roku. Przedmiot zamówienia obejmuje zakup niskopodłogowych tramwajów o dwóch kategoriach – XXL o długości 45 metrów oraz kategorii L, oznaczającej długość 30 metrów. W ramach zamówienia podstawowego dostarczonych ma być na razie jednak wyłącznie 39 pojazdów.
Oferty spłynęły w październiku. Wybór producenta był determinowany przez cenę, koszty utrzymania oraz kwestie techniczne, które określały ewentualne wykorzystanie innowacyjnych technologii (bez obowiązku dostarczania w przyszłości pojazdów wyposażonych w te technologie). Chodziło głównie o różne systemy wspomagania, ale także o możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii, gdzie wodór był najwyżej punktowany. Ostatecznie przetarg wygrała lokalna saksońska firma HeiterBlick w konsorcjum z Kiepe Electric. Umowy podpisano w grudniu 2021 roku.
Mimo, że trzej zamawiający podkreślają zalety wspólnego przetargu w odniesieniu do osiągnięcia dużego stopnia unifikacji zamawianego pojazdu, to w efekcie producent będzie miał jednak trudne zadanie do wykonania. Problemem jest różny rozstaw szerokości szyn w tych miastach. W Zwickau i Goerlitz wynosi 1000 mm, ale w Lipsku jest to już 1458 mm. To rzutuje też na skrajnię i szerokość pojazdów. We wszystkich przypadkach wejście do pojazdu ma znajdować się na wysokości ok. 300 mm. Wymagane są drzwi otwierane na zewnątrz. Żywotność określono na min. 32 lata. Zamawiający preferują pudło stalowe oraz zastosowanie wózków skrętnych. Maksymalna prędkość nie może przekraczać 70km/h, a nacisk na oś określono na maks. 100 kN.
Lipsk zamawia najwięcej
Największym odbiorcą zamówienia będzie Lipsk. W ramach zamówienia podstawowego przewidziano dostawy 25 pojazdów XXL do 2025 r. Do miasta trafić może – przy wykorzystaniu siedmiu zamówień opcjonalnych – dodatkowo 130 pojazdów: 66 z kategorii L oraz 64 w wersji XXL. Tramwaje XXL mają pomieścić min. 270 osób (przy normie 4 osoby na m2), w tym 90 na miejscach siedzących, natomiast pojazdy L pomieszczą co najmniej 176 podróżnych, w tym 64 na miejscach siedzących. Szerokość pojazdu ma wynosić 2,4 m. Najmniejszy promień łuku określono na 19 metrów, a maks. nachylenie na 60 ‰. Roczny przebieg szacowany jest na 100 tys. km.
Do Goerlitz – w ramach zamówienia podstawowego – trafi osiem pojazdów z kategorii L w perspektywie do 2025 r. Zamówienie będzie mogło zostać powiększone o kolejne sześć wagonów kategorii L w perspektywie do 2028 r. Wówczas całość zamówienia z tego miasta osiągnie czternaście pojazdów, które zastąpią wszystkie KT4D. Nowe pojazdy mają pomieścić min. 170 pasażerów (przy normie 4 os. na m2), w tym 55 na miejscach siedzących. Szerokość ma wynosić maksymalnie 2300 mm. Najmniejszy promień łuku określono na 17 metrów, natomiast nachylenie na 72 ‰. Roczny przebieg jest szacowany na 75 tys. km.
Natomiast do Zwickau w ramach zamówienia podstawowego trafi sześć pojazdów typu L do 2024 r. Dwie opcje przewidują w sumie dostawy 12 tramwajów w wersji L do 2026 r. Podobnie jak w Goerlitz zastąpią tramwaje KT4D. Pojazdy mają pomieścić min. 170 pasażerów (przy normie 4 os. na m2), w tym 55 na miejscach siedzących. Szerokość ma wynosić maksymalnie 2300 mm. Najmniejszy promień łuku określono na 20 metrów, a nachylenie na 70 ‰. Roczny przebieg jest szacowany na 65 tys. km.
Duże oszczędności w przetargu
Umowa ramowa ma obowiązywać do 2030 roku. Wartość zamówienia – wraz ze wszystkimi opcjami, utrzymaniem i częściami zamiennymi – to ok. 600 mln euro. Jak podkreślają urzędnicy, dzięki wspólnemu zamówieniu trzech miast, udało się osiągnąć oszczędności rzędu 27 mln euro. Wolne Państwo Saksonia finansuje projekt kwotą 68 milionów euro na pierwsze 25 nowych pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.