W pagórkowatej Lizbonie – miasta Siedmiu Wzgórz – funikulary i windy stanowią istotne uzupełnienie systemu transportu publicznego. Miasto właśnie otworzyło nową kolejkę, która połączyła dzielnice Mouraria i Graça, ułatwiając mieszkańcom i turystom przemieszczanie się pomiędzy dolną i górną częścią miasta 7 dni w tygodniu. Co więcej, z Graça roztacza się jeden z najpiękniejszych widoków na Lizbonę.
Funikular da Graça wykorzystuje jeden tor oraz dwie liny jezdne. Wagon, który może pomieścić 14 pasażerów, kursuje pomiędzy Rua dos Lagares (stacja dolna) a Miradouro Sophia de Mello Breyner Andresen (stacja górna). Jak podkreśla miasto, kolejką można przewozić zwierzęta oraz rowery. Do końca kwietnia przejazd jest bezpłatny. Po tym czasie posiadacze karnetu Navegante będą mogli dalej korzystać z kolejki bez opłat. Cennik dla pozostałych osób nie został jeszcze opracowany, ale należy się spodziewać podobnej taryfy, jak w przypadku pozostałych funikularów w Lizbonie – 4,10 euro za przejazd góra-dół.
Otwarcie nowego funikularu miało miejsce 12 marca. – To historyczny moment dla miasta. Warto przypomnieć, że 120 lat temu między Rua da Palma a Graça funkcjonowała już kolejka na wzgórze Graça, która służyła mieszkańcom w latach 1893-1904. 120 lat później mamy nowy funikular – zaznaczył Carlos Moedas, przewodniczący Rady Miejskiej Lizbony.
Częstotliwość kursów funikularu wynosi ok. 10 minut. Przejazd trwa 5 minut. Kolejka kursuje codziennie od 9:00 do 21:00. Wzgórze Miradouro da Graça, od kilku lat oficjalnie znane jako „Miradouro Sophia de Mello Breyner Andresen”, oferuje wspaniały punkt widokowy z dzielnicy Graça na dużą część starego centrum miasta aż do Rio Tejo. Tylko pierwszego dnia funkcjonowania nowego funikularu odbyły się 122 podróże i przewieziono łącznie 808 pasażerów. Wskazuje to na sukces nowego rozwiązania.
Projekt realizowany w 8 lat
Warto podkreślić, że już od lat dyskutowano o budowie nowoczesnej kolejki linowo-terenowej, aby ułatwić mieszkańcom dzielnicy i turystom wspinaczkę na wzgórze. Początki projektu sięgają 2009 roku. Ze względu na wykopaliska archeologiczne do kontynuowania prac powrócono w 2016 roku. Ostatecznie cały system wraz z wagonem i linami nośnymi był już gotowy wiosną 2023 roku, jednak kolejka przez rok czekała na rozruch. Oficjalnym powodem dla którego funikular nie działał, był spór między radą miasta, a lokalnym operatorem transportu publicznego Carris, który obsługuje również inne miejskie funikulary, oraz organizatorem transportu EMEL. Przez ten czas mieszkańcy i przyjezdni musieli wciąż korzystać ze schodów.
Ostatecznie spór został rozwiązany, a organizator transportu EMEL został jednocześnie operatorem kolejki. – Chcieliśmy jak najszybciej rozpocząć prace i EMEL postanowił to zrobić tak szybko, jak to możliwe –wyjaśnił podczas inauguracji Carlos Moedas, burmistrz Lizbony. – Po kolejnej dekadzie niepewności kolejka ponownie łączy Mouraria z Graçe – dodał.
– Ta operacja stanowi dla nas wyzwanie, ponieważ spośród różnych obszarów biznesowych, które posiada EMEL, jest to obszar nowy – przyznał Carlos Silva, prezes EMEL-u.
Budowa kolejki na wzgórze pochłonęła łącznie 5,3 mln euro. EMEL, organizator transportu publicznego w Lizbonie, jest przekonany, że funikular da Graça „zaoferuje mieszkańcom i turystom nowy sposób cieszenia się miastem, który ułatwi codzienne podróżowanie”. – Wspinając się na wzgórze zamku São Jorge, podróż będzie bardziej ekologiczna z pożytkiem dla Lizbony, zrównoważona i dostępna dla wszystkich – wskazują urzędnicy.
Lizbona miastem funikularów
Funikulary mogą być bardzo dobrym uzupełnieniem usług transportu publicznego, szczególnie w pagórkowatych i pochyłych strukturach miejskich. W Lizbonie – nazywanej miastem Siedmiu Wzgórz – do dziś zachowały się trzy takie linie, pochodzące z XIX w., które nie tylko stanowią popularną atrakcję turystyczną, ale w dalszym ciągu zaspokajają realne potrzeby transportowe w zakresie pokonywania szczególnie stromych tras.
Elevador do Lavra ma już 140 lat i w dalszym ciągu stanowi ważną część lizbońskiej sieci transportu publicznego. To najstarszy funikular w Lizbonie, który otwarto 19 kwietnia 1884 roku. Pierwotnie wagonik były uruchamiane za pomocą silnika parowego –elektryfikacja kolejki nastąpiła dopiero w 1915 roku, czyli 31 lat po otwarciu. Trasa kolejki mierzy zaledwie 188 metrów.
Ponad rok później – 24 października 1885 r. – otwarto kolejny funikular położony nieco bardziej na południe miasta. „Windę” tę nazwano Ascensor da Glória. Wagony pokonują trasę 265 metrów. Trzecim funikularem, który jest też najbardziej znany ze względu na bliskość turystycznych atrakcji, to Elevador da Bica. Kolejkę otwarto 28 czerwca 1892 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.