Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisał umowę na dostawę 14 minibusów do obsługi linii dowozowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pojazdy na bazie dostawczego Mercedesa Sprintera wykona polska firma z Pomorza. Inwestycję dofinansował kwotą 10 mln zł Centralny Port Komunikacyjny.
– Spółka CPK podejmuje działania na rzecz społeczności lokalnych. Dzięki temu pozyskaliśmy 14 autobusów, które zostaną wykorzystane do obsługi linii dowozowych. Można nazwać je wydłużonym ramieniem kolejowym, docierającym do małych miejscowości – mówi marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. Nie wiadomo jednak, na jakie dokładnie trasy trafią pojazdy. Ich uruchomienie nastąpi dopiero w drugim etapie budowy systemu linii autobusowych ŁKA – na razie
nie ujawniono jeszcze nawet wszystkich siedmiu tras etapu pierwszego.
Marszałek podkreśla szybkie przeprowadzenie procedur przetargowych (postępowanie ogłoszono
w czerwcu bieżącego roku). 12 minibusów będzie pochodziło z zamówienia podstawowego, dwa kolejne władze województwa kupiły, korzystając z prawa opcji. Pierwszych sześć ma dotrzeć do łódzkiego przewoźnika w ciągu 4 miesięcy (pod koniec marca 2024 r.). Kolejne będą dostarczane co trzy miesiące w partiach po trzy egzemplarze (jedna z nich będzie musiała liczyć 4). Całe zamówienie zostanie więc zrealizowane w okolicach końca przyszłego roku. Niezależnie od tego władze województwa pozyskały dofinansowanie z budżetu państwa na zakup 13 kolejnych autobusów (na razie nie wiadomo, jakiej wielkości).
– Autobusy będą pojazdami klasy mini, przystosowanymi do przewozu 22 pasażerów oraz osoby na wózku inwalidzkim na tylnym pomoście. Będą wyposażone w hydrauliczną windę dla wózków. Zamontujemy w nich także system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego – opisuje zamówione pojazdy Mariusz Dymiński z firmy Creobus. W przetargu firma
pokonała jedynego konkurenta – Mercus PSQ.
Na pokładzie, podobnie jak w
dostarczonych już ŁKA Solarisach Urbino, znajdą się też automaty biletowe, porty USB i klimatyzacja. Minibusy zostaną wykonane w Redzikowie koło Słupska na bazie dostawczych Mercedesów Sprinterów, jednak ich marką będzie MMI. Podobne pojazdy kursują już na wielu liniach w całej Polsce.
Podpisanie umowy było połączone z odznaczeniem pracowników ŁKA z okazji zbliżającego się Święta Kolejarza. Wiceprezes spółki Jan Kotynia otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi, a dziesięcioro innych pracowników – odznaki „Zasłużony dla Kolejnictwa”.
Dofinansowanie z budżetu CPK wyniosło 10 mln zł. – Z podobnej pomocy mogą skorzystać również inne samorządy. Zależy nam na ułatwieniu podróży na „pierwszej i ostatniej mili” w ramach komplementarnego systemu transportowego – zapewnił pełnomocnik ustępującego rządu ds. budowy CPK Marcin Horała.