Łódzki przewoźnik informuje o regularnie wzrastającej liczbie podróżujących autobusowymi liniami dowozowymi. Choć system połączeń pomagających w dotarciu do pociągu jest znacznie mniejszy niż ten działający w Małopolsce, ma być nadal rozwijany. Na razie nie wiadomo, jak na popularności odbije się zapowiadane wprowadzenie odpłatności za przejazd.
Koleje Małopolskie, najaktywniejszy w zakresie uruchamiania autobusowych połączeń dowozowych przewoźnik kolejowy w kraju, poinformowały niedawno, że z linii autobusowych w pierwszym półroczu skorzystało niemal 2 mln podróżnych. Na tym tle podobny system komunikacji drogowej obsługującej tzw. ostatnią milę funkcjonujący w regionie łódzkim wydaje się bardzo niewielki. Jest jednak stale rozwijany, a ŁKA wskazuje na duży wzrost jego popularności.
Przekroczona bariera 150 tys. pasażerów
– Z linii ŁA od stycznia do czerwca 2024 r. skorzystało ok. 164 tys. osób – mówi Iwona Borowińska, p.o. dyrektor Biura Marketingu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma to związek ze znacznie mniejszą niż w Małopolsce liczbą obsługiwanych tras: jest ich nie ponad czterdzieści, a siedem.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w planach jest uruchomienie ósmego połączenia – z Pabianic do Lutomierska. Na razie nie podano daty jego startu, ale należy zakładać, że nastąpi to po spodziewanych na wrzesień i listopad dostawach kolejnych autobusów.
Pasażerowie autobusowych linii dowozowych stanowią ok. 3 proc. korzystających ze wszystkich połączeń ŁKA (włącznie z kolejowymi). – Dynamika wzrostu liczby osób korzystających z przejazdów liniami ŁA miesiąc do miesiąca wynosi 23 proc. – stwierdza nasza rozmówczyni. Jest to związane częściowo z kolejnymi otwieranymi trasami, np. w marcu do Rawy Mazowieckiej, a w czerwcu do Woli Rakowej, Andrespola i Bedonia.
Co dwudziesty pasażer pociągu ŁKA przesiada się na autobus
Do końca wakacji przejazdy autobusami dowozowymi są bezpłatne. Znaczące dla oceny trendów będą więc wyniki z września i kolejnych miesięcy po wprowadzeniu biletów. Póki co przejazdy zintegrowane koleją i autobusem stanowią ok. 5 proc. wszystkich podróży ŁKA, przy czym podróżni mogą korzystać nie tylko z linii uruchamianych przez samą Łódzką Kolej Aglomeracyjną, ale także z tych obsługiwanych na zlecenie samorządu wojewódzkiego przez przedsiębiorstwa wywodzące się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej, m.in. PKS Bełchatów, PKS Skierniewice czy PKS Tomaszów Mazowiecki.
Pomimo uruchamiania kolejnych połączeń najpopularniejszą ze wszystkich linii dowozowych pozostaje ta oznaczona symbolem ŁA1. Łączy ona Łask z Zelowem (od listopada 2023 r.) i Szczercowem (od marca 2024 r.). Po jej wydłużeniu do Szczercowa skierowana została część kursów, pozostałe nadal realizowane są w pierwotnej relacji.