Toczy się postępowanie przetargowe dotyczące robót na podmiejskiej linii tramwajowej do Konstantynowa Łódzkiego. Zamówienie w formule „zaprojektuj i wybuduj” ogłosiło miasto Łódź, ale obejmuje ono także konstantynowską część trasy. Tramwaje mogłyby wrócić na linię 43A pod koniec 2023 r.
W sierpniu Łódź ogłosiła długo oczekiwany przetarg na remont podmiejskiej linii tramwajowej do Konstantynowa Łódzkiego. Dzięki porozumieniu samorządów postępowanie dotyczy zarówno odcinka od pętli Zdrowie do granicy z Konstantynowem, jak i leżącego w Konstantynowie fragmentu od granicy z Łodzią do trójkąta manewrowego przy pl. Wolności. Dodajmy, że od 2019 r. torowisko, które ma zostać kompleksowo wyremontowane, pozostaje nieczynne – MPK-Łódź wyłączyło je z eksploatacji z uwagi na jego stan techniczny.
– Rozstrzygnięcie przetargu planujemy na koniec tego roku. Prace budowlane planujemy rozpocząć na początku 2022 r. – mówi Małgorzata Loeffler, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Inwestycja ma zostać zakończona według aktualnych założeń pod koniec 2023 r. Trawaje mogłyby więc wrócić do Konstantynowa za dwa lata, jeśli oczywiście będzie wówczas istnieć możliwość wjazdu na tę podmiejską trasę. Obecnie ul. Konstantynowska jest bowiem zamknięta także na wcześniejszym odcinku do pętli Zdrowie w związku z trwającą budową kolejowego tunelu średnicowego.
Łódź zapowiada także przebudowę układu drogowego ZIM UMŁ szacuje wartość zamówienia na ok. 80 mln zł, z czego odcinka łódzkiego na ok. 57,7 mln zł. Ok. połowa tej kwoty ma pochodzić ze środków unijnych oraz z budżetu państwa. – Pieniądze na realizację inwestycji są zabezpieczone – zapewnia nasza rozmówczyni. Najważniejszym elementem przedsięwzięcia będzie oczywiście przebudowa torowiska tramwajowego wraz ze słupami i siecią trakcyjną. Po zakończeniu modernizacji linia pozostanie jednotorowa.
W skład łódzkiej części projektu wchodzi jednak także rozbudowa i przebudowa przyległego układu drogowego. Wybudowane mają zostać nowe perony przystankowe wraz z ich wyposażeniem. Prace będą dotyczyć także obiektów inżynieryjnych czy podziemnych sieci przesyłowych. W Konstantynowie przedsięwzięcie będzie mieć podobny zakres. Przedstawicielka UMŁ zwraca uwagę na plany wymiany zwrotnic na mijankach przy Gdańskiej i Srebrnej czy na planowane dostosowanie przystanków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Trzy linie podmiejskie będą funkcjonować ponownieJeśli postępowanie uda się rozstrzygnąć, a roboty zaczną się w zapowiadanym terminie, linia konstantynowska będzie trzecią z pięciu tras podmiejskich, na których ruch zostanie wznowiony po kilkuletniej przerwie. Na odcinkach do Zgierza i Pabianic już teraz toczą się roboty, które mają doprowadzić do reaktywacji kursów odpowiednio pod koniec 2021 i w 2022 r. Niepewny pozostaje natomiast los linii ozorkowskiej odgałęziającej się od linii zgierskiej oraz lutomierskiej stanowiązej przedłużenie połączenia Łódź – Konstantynów Łódzki. Niedawno władze Zgierza
zapowiedziały starania o środki na remont torowiska biegnącego do Ozorkowa na terenie miasta. Ruch mógłby zostać wznowiony na odcinku od węzła Kurak do nowego krańca na osiedlu Proboszczewice.