Wszystkie łódzkie stacje Wojewódzkiego Roweru Publicznego zlokalizowane będą przy przystankach kolejowych. Wypożyczalnie będą zbudowane przy każdym z czynnych obecnie przystanków. W sumie powstanie więc czternaście nowych stacji. Na razie nie wiemy, w jakim zakresie będą one kompatybilne z istniejącym systemem Łódzkiego Roweru Publicznego.
Województwo łódzkie przygotowuje się do kluczowej fazy realizacji projektu Rowerowe Łódzkie, w ramach którego powstaje system roweru publicznego o zasięgu regionalnym. Po
rozstrzygnięciu przetargu na operatora, który wygrała zależna od Nextbike'a spółka NB Serwis, samorząd regionalny opublikował dokładną listę stacji, które zamierza utworzyć. Przypomnijmy, że
najpewniej możliwe będzie pozostawienie roweru także poza stacjami, ale władze województwa zapowiadają skonstruowanie taryfy, która będzie zachęcała do oddawania pojazdów jak najbliżej miejsc wyznaczonych.
Rower dostępny przy każdym przystanku kolejowymNa stacjach będzie także najłatwiej znaleźć rower do wypożyczenia. W całym regionie najważniejsze punkty Wojewódzkiego Roweru Publicznego mają znajdować się przy przystankach kolejowych obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Wiemy już, że nie inaczej będzie w Łodzi.
Na przekazanym nam wykazie lokalizacje stacji opisane są nazwami ulic. Stacje powstaną więc przy ul. Szaniawskiego (gdzie znajduje się przystanek Łódź Andrzejów), Sikorskiego (Łódź Arturówek), Kilińskiego (Łódź Chojny), Dąbrowskiego (Łódź Dąbrowa), Sanitariuszek (Lublinek – wciąż bez Łodzi w nazwie przystanku kolejowego), Inflanckiej (Łódź Marysin), Nowogrodzkiej (Łódź Niciarniana), Pabianickiej (Łódź Pabianicka), 11 Listopada (Łódź Radogoszcz Zachód), Pomorskiej (Łódź Stoki), Maszynowej (Łódź Widzew), Wielkopolskiej (Łódź Żabieniec) oraz przy al. Rodziny Poznańskich (Łódź Fabryczna) i al. Unii Lubelskiej (Łódź Kaliska). To wszystkie czynne stacje i przystanki na terenie miasta.
Opłaty za wypożyczenie mają być umiarkowaneStacje rowerowe nie będą zatem budowane, przynajmniej w ramach obecnego kontraktu, przy
dopiero planowanych przystankach przy osiedlach Retkinia i Radogoszcz Wschód oraz przy ul. Warszawskiej. W każdym z wymienionych punktów stanąć ma 15 stojaków, do których przyporządkowana zostanie dziesiątka rowerów (w związku z formatem WRP, zgodnie z którym rowery będzie można pozostawiać w dowolnym punkcie, przyporządkowanie to należy traktować jedynie umownie). Łódzkie stacje będą więc jednymi z największych – w pozostałych miejscowościach powstaną także mniejsze obiekty z dwunastoma stojakami.
– Myślę, że Wojewódzki Rower Publiczny będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców. Będzie to system z umiarkowanymi opłatami – zapewniał niedawno w Zduńskiej Woli marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. Podkreślał on także, że WRP jest w swoich założeniach podobny do Łódzkiego Roweru Publicznego. Jak wskazywaliśmy już w zeszłym tygodniu, integracja obu systemów nie jest jeszcze pewna, bo dziś w Łodzi nie ma możliwości pozostawiania rowerów poza stacjami.