Po trwającej przeszło 3 lata przebudowie odcinek al. Śmigłego-Rydza między ul. Przybyszewskiego i al. Piłsudskiego powróci na mapę łódzkiej sieci tramwajowej. Wcześniej zostanie otwarty brakujący odcinek jezdni dla samochodów. Nie oznacza to jednak pełnego powrotu wszystkich linii zawieszonych lub skierowanych objazdami na czas inwestycji.
Zakres prac obejmował zburzenie wiaduktu i postawienie dwóch nowych w zmienionym kształcie, przebudowę torowiska na pas autobusowo-tramwajowy i zmianę jego niwelety, wymiana nawierzchni dwóch jezdni oraz działania towarzyszące, takie jak budowa drogi rowerowej i nowych chodników. Nowa infrastruktura będzie oddawana do użytku etapami. Od niedawna kierowcy między al. Piłsudskiego i ul. Milionową mogą znów jeździć po DK14 obiema nitkami, choć nadal istnieją zwężenia. W poniedziałek ma zostać uruchomiony także odcinek Milionowa – Przybyszewskiego.
Najważniejszy dla łodzian element inwestycji – torowisko tramwajowe – zostanie jednak oddane do użytku tydzień później, dopiero 2 listopada. Zarząd Dróg i Transportu tłumaczy taką decyzję chęcią uniknięcia zamieszania, z jakim wiązałaby się zmiana rozkładów jazdy przed Dniem Wszystkich Świętych.
Trzynastka wciąż nie wraca
Nie wszystkie linie tramwajowe, które korzystały z al. Śmigłego-Rydza przed rozpoczęciem inwestycji, powrócą na nią jednak od razu. Początkowo stanie się tak tylko z linią 14, która ponownie pojedzie z pętli Dworzec Łódź Dąbrowa na Karolew i Retkinię. Linia 13 nadal będzie zastępowana przez autobusy linii Z13 – powodem jej zawieszenia jest
budowa podziemnego przystanku kolejowego Łódź Śródmieście na trasie tunelu średnicowego, z powodu której nie jest przejezdna ul. Zielona. Odcięty pozostanie też końcowy odcinek
do pętli Dąbrowa Niższa. Roszady w innych miejscach łódzkiej sieci oraz
nieprzejezdność ul. Kilińskiego spowodowały natomiast, że na razie nie zostanie przywrócone kursowanie linii 4.
Inaczej, niż przed rozpoczęciem przebudowy, autobusy i tramwaje będą korzystały na al. Śmigłego-Rydza ze wspólnego pasa ze zintegrowanymi przystankami. Do dyspozycji pasażerów będą linie autobusowe 55, 70, 75, 96 i Z13. Linia 75 w jednym z kierunków zmieni trasę, jadąc w stronę Dworca Łódź Widzew przez Milionową i Przędzalnianą.
Miały być 2 lata, były ponad 3
Prawie od początku inwestycji wykonawca napotykał na przeszkody.
Przypomnijmy: złe przygotowanie placu budowy przez inwestora spowodowało konieczność dodatkowego wzmocnienia gruntu na jednym z odcinków. Również przebieg instalacji podziemnych w dokumentach różnił się od tego w rzeczywistości. Potem prace wstrzymało niespodziewane odkrycie fundamentów budynków pod jezdnią i torowiskiem. W czerwcu ubiegłego roku trzeba było wybrać nowego wykonawcę nadzoru autorskiego, ponieważ dotychczasowa firma nie przedłużyła umowy.
W efekcie inwestycja, która miała trwać dwa lata, zakończy się dopiero po 3 latach i 3 miesiącach od rozpoczęcia. W lutym bieżącego roku aneksowano umowę, a cena netto wzrosła z 55,5 do 80 mln zł.