Jeśli Łodzi uda się pozyskać fundusze unijne, do roku 2020 wyeksploatowana linia tramwajowa w ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej ulegnie gruntownej przebudowie. Na całym odcinku ul. Wojska Polskiego torowisko zostanie oddzielone od jezdni. Trasa ma też zostać wydłużona tunelem pod ul. Inflancką (DK72) w pobliże przystanku kolejowego Łódź Marysin.
Układ torowo-drogowy ul. Wojska Polskiego ma zostać przebudowany na całym odcinku od Franciszkańskiej do Strykowskiej. Do skrzyżowania z ul. Zielną tory mają biec po wydzielonym pasie na południe od jezdni (obecnie torowisko nie jest tam separowane). Dalej aż do skrętu w Strykowską torowisko ma, tak jak obecnie od wysokości Dworca Północnego PKS, przebiegać po północnej stronie jezdni (daje to nadzieję na zachowanie szpaleru drzew po obu stronach torowiska). Wymianie ma ulec także nawierzchnia jezdni i chodniki, powstaną nowe zatoki autobusowe, po obu stronach znajdzie się infrastruktura dla rowerzystów (droga rowerowa po stronie południowej oraz ciąg pieszo-rowerowy po północnej). Przy Marynarskiej powstanie nowa sygnalizacja świetlna.
Z tramwaju prosto do pociągu
Samo skrzyżowanie z Franciszkańską ulegnie przebudowie w taki sposób, by umożliwić w przyszłości przedłużenie ul. Wojska Polskiego aż do Zachodniej. Takie rozwiązanie przewiduje bowiem powstający plan zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu Łodzi. – Chodzi o minimalizację zakresu robót traconych – tłumaczy Renata Zatorska-Sytyk z Zarządu Inwestycji Miejskich.
Prawdziwą rewolucję przewidziano jednak dopiero przy ul. Strykowskiej. Dotychczasowa pętla Doły ulegnie likwidacji, a linia tramwajowa zostanie poprowadzona dalej na północ, by wykopem między murami oporowymi i tunelem pod ul. Inflancką (DK72) dotrzeć do nowego krańca obok peronu przystanku kolejowego Łódź Marysin. Podobne rozwiązanie proponowali autorzy powstałego na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego studium integracji transportu kolejowego z komunikacją miejską na terenie Łodzi, o którym
pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Z przystanku można dziś dojechać pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na dworzec Łódź Fabryczna przez Stoki i Widzew oraz do Zgierza przez Arturówek. W ramach projektu przewidziano też parking Park&Ride z ponad 70 miejscami postojowymi po południowej stronie Inflanckiej.
Pomogą środki z RPO
W odróżnieniu od innych współfinansowanych przez UE dużych inwestycji w łódzką sieć tramwajową, takich jak rozbudowa i modernizacji Trasy W-Z czy projekt tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego z lat 2007-2008, nie przewidziano połączenia części infrastrukturalnej z taborową. – 30 niskopodłogowych wagonów, kupionych w ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi”, będzie obsługiwało trasy w całym mieście, w tym także przebudowaną linię na Doły – mówi Zatorska-Sytyk.
Wniosek o dofinansowanie inwestycji został złożony w maju. Środki mają pochodzić z puli na działanie 3.1. (niskoemisyjny transport miejski) w Regionalnym Programie Operacyjnym. Władze miasta chcą pozyskać 74 miliony złotych przy kosztach całego projektu szacowanych na 114 mln zł. Jeśli uda się pozyskać fundusze, zakończenie inwestycji może nastąpić około roku 2020.