Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, w tym w "Rynku Kolejowym" i portalu "Transport Publiczny". Komentuje wydarzenia związane z komunikacją zbiorową w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.
Jak funkcjonuje autobusowy dworzec Łódź Fabryczna? Wciąż nie ma tam kasy, a odjazdów pozostaje niewiele. Informacji o rozkładzie jazdy próżno zaś szukać w internecie. Zarządca obiektu nie zdecydował się bowiem na jego publikację na łamach swojej strony internetowej.
Niedługo po otwarciu dworca Łódź Fabryczna Urząd Miasta Łodzi, który zarządza autobusową częścią obiektu, zapowiedział przygotowanie strony internetowej, która ułatwiłaby pasażerom planowanie podróży. Po kilku latach plany te wciąż nie doczekały się pełnej realizacji. Na łamach witryny Urzędu Miasta Łodzi w dziale Komunikacja przygotowano jednak podstronę poświęconą Łodzi Fabrycznej.
Rozkład jazdy? Wisi w gablotach na dworcu
Na jej łamach obiekt, który oficjalnie nosi nazwę Wielostanowiskowego Przystanku Autobusowego Łódź Fabryczna, nazywany jest zarówno WPA, jak i dworcem, choć formalnie nim nie jest. Nigdy nie było tam bowiem kasy biletowej, której działanie jest niezbędne do uzyskania takiej prawnej klasyfikacji. UMŁ podkreśla zresztą, że nie prowadzi sprzedaży biletów, a także w żaden sposób nie pośredniczy między pasażerem a przewoźnikiem w przypadku wystąpienia opóźnień, odwołania kursu, odmowy zabrania podróżnego na pokład czy innych nieprzewidzianych okoliczności.
Największym mankamentem witryny wydaje się jednak brak rozkładu jazdy. Miasto nie zamieściło tam jakichkolwiek, choćby najbardziej skrótowych danych dotyczących kierunków czy godzin odjazdów, proponując jedynie skorzystanie z informacji telefonicznej lub z usług okienka informacyjnego znajdującego się w okolicach stanowiska nr 12. Poinformowano także, że rozkłądy zostały wywieszone w gablotach umieszczonych zarówno przy wejściach na teren WPA, jak i przy poszczególnych stanowiskach odjazdowych.
Wciąż problemem jest liczba kursów
Tymczasem liczba odjazdów realizowanych z 24-stanowiskowego nie-dworca wciąż pozostaje niewielka. Miastu nie udało się bowiem skłonić przewoźników korzystających z innych dworców – należących do PKS Łódź – do skierowania swoich kursów na Fabryczną. Inne spółki nadal korzystają zaś wyłącznie z przystanków miejskich, ale ulokowanych bezpośrednio przy ulicach, a nie na terenie WPA.
Zarząd Dróg i Transportu nie odpowiedział nam na pytania dotyczące skali ruchu w obiekcie w okresie po pandemii koronawirusa. Jeden z największych przewoźników korzystających z obiektu, Flixbus, mocno ograniczył jednak liczbę kursów do i z Łodzi. Ruch w porównaniu z rokiem 2019 nie wzrósł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.