Niebawem zmienią się zasady podróżowania liniami wybiegającymi z Łodzi do gminy Andrespol. Podłódzki samorząd zapowiada bowiem włączenie tras w system łódzkiego transportu zbiorowego. Pojazdy prywatnego przewoźnika mają spełniać standardy obowiązujące w stolicy aglomeracji.
Jak informowaliśmy pod koniec zeszłego roku,
podłódzka gmina Andrespol zamierza zintegrować w pełni swoją komunikację z systemem transportowym Łodzi. Już dziś część połączeń pomiędzy satelickim ośrodkiem a stolicą aglomeracji obsługuje MPK-Łódź, ale na dwóch liniach – B do Bedonia i J do Janówki – kursuje na zlecenie gminy prywatny przewoźnik Kris-Tour ABC. Jego pasażerowie kupują bilety emitowane przez tego operatora.
Andrespol właśnie ogłosił przetarg na obsługęNieco później niż planowano pierwotnie, bo 1 kwietnia tego roku, oba wskazane wyżej połączenia mają zostać zastąpione nowymi liniami o oznaczeniach odpowiednio 201 i 202. Ich trasa na terenie Łodzi ma zostać znacząco skrócona, ale w zamian podróżujący korzystać mają z łódzkich biletów miejskich. W rezultacie koszty podróży do centrum nie wzrosną, a dzięki możliwości przesiadki na inne linie taryfowo uproszczony zostanie dojazd w dowolny rejon Łodzi. Podłódzki samorząd ogłosił właśnie przetarg na obsługę tras w okresie do końca lutego przyszłego roku.
Według dokumentów przetargowych zmniejszy się poziom oferty na linii B/201 (spadek z 20 do 14 par kursów w dni robocze), na podobnym poziomie pozostanie natomiast na trasie J/202 (16 zamiast 17 par). Gmina chce, by połączenie obsługiwały autobusy nie starsze niż z rocznika 2006 (ale niekoniecznie niskopodłogowe), mające dwie pary drzwi i zabierające co najmniej 40 podróżnych, w tym minimum 25 na miejscach siedzących. Premiowane jest zaoferowanie pojazdów wyposażonych w klimatyzację.
Porozumienie międzygminne precyzuje kwestie standardu usługZamawiający nie wskazuje natomiast na konieczność wyposażenia autobusów w automaty sprzedające bilety (które znajdują się w każdym wozie łódzkiego MPK) ani w moduł GPS, na którym oparta jest dynamiczna informacja pasażerska w Łodzi. Jak zapewnia nas jednak Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, w negocjacjach pomiędzy samorządami obie te kwestie zostały uregulowane. – W porozumieniu międzygminnym zawarliśmy nasze wymagania do zawarcia umowy z przewoźnikiem, a wśród nich konieczność wyposażenia pojazdów w autokomputery z GPS kompatybilne z systemem Municom/ITS obowiązującym w pojazdach Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. Zaleciliśmy też montaż biletomatów oraz pomalowanie pojazdów w jednolite barwy – mówi.
– Wymagania dotyczyły również kasowników, oznaczenia pojazdów czy kwestii formalnych związanych z realizacją rozkładu i jego uaktualnianiem – dodaje nasz rozmówca. – Przeglądamy zapisy przetargu i w razie nieścisłości będziemy się kontaktować z gminą Andrespol – zapewnia. Najprawdopodobniej pozwoli to uniknąć stworzenia drugiego przypadku braku jednolitości standardu obsługi podróżnych w pojazdach, w których obowiązuje taryfa ZDiT. Pierwszy z nich – związany z kursowaniem na liniach 6 i 61 zgierskiego Markabu –
opisywaliśmy niedawno na naszych łamach.