Zakład Torów i Sieci łódzkiego MPK realizuje prace nie tylko tam, gdzie zleci mu to miasto. Aktywnie poszukuje bowiem zleceń na lokalnym rynku, pełniąc różne role w prowadzeniu przedsięwzięć w Łodzi i regionie. W części przypadków spółka ubiega się o rolę wykonawcy w ramach szerszych konsorcjów, w innych pozostaje podwykonawcą działającym na podstawie umów ze zwycięzcą postępowania.
W najbliższych tygodniach ma rozpocząć się długo
oczekiwana modernizacja linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Prace pozwolą na przywrócenie ruchu po kilkuletniej przerwie – z powodu złego stanu infrastruktury torowej i sieciowej został on wstrzymany na początku 2019 r. To kolejna inwestycja, w której realizację zaangażowane będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź.
Miejska spółka aktywnie poszukuje zleceń Łódzka spółka zrealizuje roboty w ramach konsorcjum z Kemy. – Szczegóły dotyczące rozpoczęcia prac są jeszcze uzgadniane – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy MPK. Na razie nie wiemy więc, jaki będzie dokładny podział obowiązków pomiędzy oboma podmiotami. Forma organizacyjna, w jakiej miejskie przedsiębiorstwo weźmie udział w realizacji zlecenia, jest przy tym bardzo charakterystyczna dla aktualnej sytuacji na łódzkim rynku robót torowych.
Przewoźnik, który wciąż otrzymuje zlecenia od miasta Łódź, często angażuje się bowiem jako jeden z konsorcjantów w przedsięwzięcia, których magistrat nie przydziela mu z wolnej ręki. W części przypadków jest to związane z dużym zakresem technicznym inwestycji znacznie wykraczającym poza prace w obrębie torowiska, w części – z wykonywaniem prac poza samą Łodzią. MPK było jednym z wykonawców zakończonej niedawno modernizacji linii tramwajowej na terenie Zgierza.
Zakład Torów i Sieci prowadzi obecnie prace na ul. Aleksandrowskiej, gdzie jesteśmy wykonawcą. Nadal trwają prace na linii do Pabianic, gdzie MPK jest jednym z partnerów konsorcjum – mówi nasz rozmówca. Wkrótce mają rozpocząć się natomiast prace na łódzkiej al. Rydza-Śmigłego pomiędzy Przybyszewskiego i Dąbrowskiego. Również w przypadku tego zadania MPK będzie jednym z wykonawców w ramach konsorcjum.
Wykonawca, konsorcjant, ale i podwykonawca Robotnicy miejskiej spółki pojawiają się jednak również na placach budów, w przypadku których MPK próżno szukać na liście wykonawców wyłonionych w postępowaniach przetargowych. – Na Wojska Polskiego i na Chocianowicach jesteśmy podwykonawcą – informuje przedstawiciel samorządowej firmy. Personel MPK jest więc zaangażowany w większości inwestycji toczących się aktualnie na terenie aglomeracji.
Zapowiadana inwestycja dotycząca trasy z Łodzi do Konstantynowa będzie jednym z większych przedsięwzięć tramwajowych realizowanych ostatnio przy współudziale MPK. Jest ona istotna nie tylko z uwagi na planowane wznowienie komunikacji regularnej, ale także na dojazd do zajezdni muzealnej Brus. Aktualnie pozostaje ona bowiem odcięta od czynnej sieci tramwajowej miasta.