Łódzkie MPK rozstrzygnęło przetarg na kolejną dostawę nowego taboru. Tym razem zwycięzcą okazał się EvoBus, który zaoferował niskopodłogowe Mercedesy Conecto. 52 pojazdy mają dotrzeć do przewoźnika w okolicach kwietnia przyszłego roku.
Przegubowe, 18-metrowe pojazdy trafią do obu łódzkich zajezdni autobusowych: Nowe Sady i Limanowskiego. Po raz kolejny MPK, zamiast zakupu taboru, zdecydowało się na jego
najem długoterminowy. Usługa będzie połączona z serwisowaniem autobusów – przewoźnik będzie przez 10 lat płacił dostawcy ustaloną stawkę za dostępność floty. Po upływie tego czasu będzie mógł odkupić pojazdy lub zwrócić je.
Tylko Diesel
O kontrakt ubiegały się trzy konsorcja, zawiązane przez producentów autobusów z instytucjami finansowymi. Najkorzystniejsza okazała się oferta EvoBus i Peako Leasing, które wyceniło usługę na 193 933 466,30 zł brutto. Kwota przewyższyła jednak nieco założony budżet (184,894 mln zł brutto). Oferty złożyły także MAN wraz z PKO Leasing i Solaris z Millenium Leasing.
Kryteriami wyboru wykonawcy były: cena (80%), parametry techniczno-użytkowe (10%) oraz parametry ekologiczne (10%). Punktowana była – między innymi – obecność modułu hybrydowego, którego jednak EvoBus nie zdecydował się zaoferować – nowe Conecto będą miały tylko silniki spalinowe, spełniające normę Euro 6.
Producenci prosili o dłuższy termin
Podpisanie umowy zaplanowano na 26 lipca. Dostawa wszystkich pojazdów będzie musiała nastąpić w ciągu 36 tygodni od tej daty, a więc około kwietnia 2023 r. – Początkowo postawiliśmy wymóg dostarczenia ich w ciągu pół roku, jednak na etapie zapytań przychyliliśmy się do wniosku uczestników postępowania o wydłużenie terminu – informuje rzecznik MPK Piotr Wasiak.
Autobusy będą miały po 38 miejsc siedzących i 135 ogółem. Wyposażenie obejmie rozwiązania standardowe dla MPK od kilu lat: klimatyzację, automaty biletowe i elektroniczny system informacji pasażerskiej. Nowością będzie specjalny materiał pokrywający siedzenia – tapicerka ma mieć właściwości bakteriobójcze i wirusobójcze.