Władze Łodzi planują pozostawić rezerwę terenu pod odbudowę tramwaju w ciągu ulic Wróblewskiego – Wólczańska – Czerwona. W przyszłości możliwa byłaby także budowa dalszych odcinków – w ul. Wróblewskiego pomiędzy al. Politechniki i Proletariacką oraz w ul. Tymienieckiego od Piotrkowskiej do Kilińskiego. Na razie nie są jednak znane choćby przybliżone daty realizacji inwestycji.
Przed rokiem
informowaliśmy o planach odbudowy torowiska w ciągu ulic Wróblewskiego – Wólczańska – Czerwona w Łodzi. Krótki łącznik w tym samym przebiegu istniał do 2008 r. i w ostatnim okresie swojego funkcjonowania pełnił rolę objazdową w przypadku utrudnień na ważnej arterii komunikacyjnej zwanej trasą ŁTR i łączącej północ z południem miasta. Niecałą dekadę po fizycznym odcięciu torów od reszty sieci przygotowano bardzo wstępny plan ich odtworzenia.
W tym roku znany będzie projekt przebudowy ulicInwestycja miałaby być elementem szerszej przebudowy wspomnianych ulic, przy czym – jak informuje nas dziś Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi – w pierwszej kolejności realizowane mają być prace związane z częścią drogową przedsięwzięcia. – W tej chwili trwa projektowanie rozwiązania dla ul. Wróblewskiego na odcinku od al. Politechniki do Wólczańskiej, skrzyżowania Wróblewskiego-Wólczańska-Czerwona oraz ul. Czerwonej. Zarząd Inwestycji Miejskich wybrał w ubiegłym roku wykonawcę opracowania dokumentacji projektowej. Prace projektowe trwają, a ich efekt będzie gotowy w tym roku – relacjonuje nasz rozmówca.
Zapewnia przy tym, że nadal budowa trasy tramwajowej jest brana pod uwagę. – Pod torowisko ma zostać zabezpieczona rezerwa terenu – podkreśla. Na razie nie wiadomo jednak nie tylko kiedy mogłyby rozpocząć się roboty związane z odtworzeniem ciągu tramwajowego, ale i te wcześniejsze – dotyczące układu drogowego. – Realizacja projektu możliwa będzie po zabezpieczeniu środków w kolejnych latach – usłyszeliśmy jedynie od przedstawiciela ZDiT.
Tramwaj także na dalszym odcinku ul. Wróblewskiego? Niedawno Urząd Miasta Łodzi organizował ankietę, w której pytał mieszkańców, które z planów tramwajowych samorządu powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Wśród propozycji znalazła się się wspomniana trasa wraz z przedłużeniem w kierunku ul. Proletariackiej (za al. Politechniki) i w ul. Tymienieckiego (za ul. Piotrkowską; do przecięcia z Kilińskiego). Nie należy jednak traktować tych zamierzeń jako obowiązującego, konkretnego scenariusza działań.
– Odcinek ujęty w ankiecie to dalsze perspektywy i temat do dyskusji, jak powinien rozwiać się układ tras w przyszłości – komentuje bowiem Tomasz Andrzejewski. – Zważywszy na ośrodek akademicki [przy ul. Wróblewskiego znajduje się jedno z wejść do kampusu Politechniki Łódzkiej] i zauważalny potencjał tych miejsc związany z budową nowych osiedli i przyszłościowym zagospodarowaniem terenu [leżącej na skrzyżowaniu Wróblewskiego z al. Politechniki] elektrociepłowni [budowa byłaby możliwa] – podsumowuje.